Marklin Digital Leksikon

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å



A


ABV : (Anfahr/ Brems-Verzögerung)
På dansk kaldet Opstarts/Bremse-Forsinkelse. På ældre Marklin Decodere justerbar via potmetre monteret på decoderen. På nyere Marklin decodere justerbar via programmering af CV-register for ABV. Programmeres kan foregå online med nyere decoder via Centralstation, Mobilstation eller ECoS eller en digital central der er kompitabel med Marklin-systemet.
(BEMÆRK : Indstillinger i CV-register 73 kan have indflydelse på ABV-forsinkelsen.)

AC : Engelsk forkortelse for Alternate Current, d.v.s. vekselstrøm; strømforsyning til modeljernbaner fra Marklin, Electrotren og enkelte andre, fungerer ved 16-24 V spænding. AC bruges som forkortelse i mange kataloger fra andre end Marklin, for at indikere at lokomotivet også kan bruges til Marklin's 3-leder system.

AC-MOTOR : Vekselstrøms-motor tilsluttet via Perfekt-omskifter eller Elektronisk-omskifter med Spole-magnet.

ANALOG DRIFT : Analog Drift (AC-drift) er analog kørsel med ældre Marklin transformere (se Analog transformere), hvor drift og kørsel kun er mulig med et lokomotiv af gangen på et sporafsnit. Forsyning af Skiftespor, signaler og andre ting sker ved hjælp af særskilte lednings-føringer og betjening via styrepulte, der enten stiller signaler, sporskifter, frakobler sporafsnit for forsyningsstrøm.

ADRESSE OMRÅDE : De første DELTA-decoderne havde kun mulighed for indstilling af op til 16 Adresser. Marklin DIGITAL-decoderne udbyggede adresse-området fra 1-80 samt mulighed for Analog Drift på 1 adresse. Nyere Decodere fra 2004 og frem kan håndtere op til 255 Adresser. MFX-decodere har mulighed for 16384 adresser og tilmelder sig selv til en digital MFX-kompatibel styrecentral, så som 60212, 60213, 60214 og ECoS.


B


BOOSTER Booster er en ekstra strømkilde til forsyning (Strøm og Spænding) til modeljernbanen. Boostere anvendes primært på "Digitale" anlæg, hvor behovet for strøm stiger jo flere tog der er i drift på en gang. Banen opdeles i afsnit adskilt med strømisolatorer, hvor hvert afsnit forsynes af en booster tilkoblet en transformator. Boostere fra Marklin er 6015, 6017, 60172 og 60173. Marklin 60173 Booster'en er MFX-kompatibel.

BØJLEKOBLING


C


CAN-MOTOR : Tromleformet El-motor til modeltog indkapslet i hus af Metal eller Plast. Kaldes ofte også for Faulhaber-motorer eller Klokkeanker-motorer. Producenter er Faulhaber, Mashima, Maxxon med flere. Løsninger til modeltog kan erhverves fra SB-Modellbau og andre firmaer.
CAN-motorer (Faulhaber) giver en rolig og sikker kørsel.

CENTER-MOTOR : Betegnelse for placering af elmotoren i trækkraftenheder. Motoren, der kan omfatte alle typer fra can- til ramme-motorer, placeres midt i køretøjet, og trækker bogierne via kardanaksel og snekke. Fordelen ved en centermotor er, at den giver afbalanceret, rolig og sikker drift, idet trækkraften er ensartet i begge køreretninger. Det betyder også, at lokomotivet ikke trækker de efterfølgende vogne af sporet. Anvendes i en del nyere El-loks fra Marklin (f.eks Reklame lokomotiverne.)

C-SINUS : Beim C-Sinus-Motor handelt es sich um einen Hochleistungsmotor, der von Märklin in H0-Triebfahrzeugen eingesetzt wird. Der C-Sinus-Motor, im Jargon meist nur "CS-Motor" genannt, basiert darauf, dass ein Magnetfeld, das ein durch mehrere Spulen erzeugtes, rotierendes Magnetfeld den Rotor bewegt, dessen Bewegung wiederum auf ein Getriebe weitergeleitet wird. Der CS-Motor hat keine Kohlen oder Schleiferbürsten mehr zur Stromübertragung und ist daher völlig verschleißfrei. Vorteile des CS-Motors sind sein höheres Drehmoment bei geringen Spannungen und der geringere Stromverbrauch.

C-SKINNER : Indført i 1996 som erstatning for de gamle M-skinner. Ny og mere moderne skinne med ballast i Plast-udførelse. Erstatter fra 2001 totalt de gamle M-skinner, da M-skinnerne ikke måtte laves pga EU-regler.

Control Unit 6021 En af de mest udbredte digital-centraler, grundet dens tidlige herkomst på markedet. Enheden behersker Motorola-formaterne I og II. Kan regulere og styre op til 80 Lokomotiver, samt Lysfunktion (F0), samt Funktioner F1-F4. Ved anvendelse af 2. Motorola-adresse kan Funktionerne F5-F8 anvendes. Bemærk Dipswitch 2 på bagsiden skal være sat til "ON" for at begge Motorola-formater virker. Udgør hjertet i Marklin's Digital system fra 90'erne, da der andre enheder så som 6036 Control 80f, 6040 keyboard, 6043 Memory, 6050/51 Interface og andre enheder kan tilsluttes denne enhed via de 2 stik på siderne af 6021-enheden.


D


DCC : Forkortelse for Digital Command Control, det vil sige togstyring via digitale kommandoer, I Europa svarer DCC til system "Lenz", som bl.a benyttes af Roco og andre producenter.

DCM : (Drum Collector Motor) eller Trommelkollektor-motor på dansk, er den nyere typere motor som Marklin indførte i 70'erne som erstatning for de ældre LFCM og SFCM-motorer tilbage fra 50 og 60'erne. Er indbygget i langt de fleste Lokomotiver produceret fra slutningen af 70'erne og frem indtil nyere Motor-typer er kommet frem. DCM-motordrev er baseret på både 3 og 5-polede anker.
Denne motor er en såkaldt "Allstrom-motor" som både kan drives med Vekselstrøm (AC) er Jøævnstrøm (DC). * Ved drift med Vekselstrøm bliver motorens drejeretning og dermed kørselsretningen, bestemt ved omskiftning mellem spolerne på feltspolen. * Ved drift med Jævnstrøm udskiftes feltspolen med en Permanentmagnet. Motorens drejeretning ændrer sig så alt efter polarariteten (Plus/Minus) på den anlægte jævnspænding.
DCM-baserede Motordrev findes i utallige modeller fra Marklin produceret fra 70'erne og frem til 2000, hvor nye motortyper har vundet indpas.

DECODER : Betegnelse for printplade med indbygget Chip, som udgør lokomotivets "hjerne" i "Digital" modeljernbane. Chippen modtager "kommandoer" fra den digitale Central, så som Kør, Stop, Frem, Bak, langsom kørsel og aktivering af Funktioner og Lyd-funktioner. Nye decodere lagrer sågar information om kørselsretning og den aktuelle tilstand af Funktionerne, samt giver mulighed for utallige justeringer i forhold til Motortyper, Lys-intensitet, Tilpasning af kørsels-egenskaber, Opstarts/Bremse-forsinkelse, Lastregulering og mange flere muligheder. Decoderen's muligheder er som regel beskrevet udførligt i den dertil hørende brugervejledning til Decoderen.

DELTA-SYSTEM : DELTA-systemet er den lille udgave af Marklin's tog-system beregnet til den prisbillige opstart med digital drift af modeljernbane og kom på markedet i 1992. Der kan maksimalt køres med op til 5 lokomotiver af gangen på banen.

DELTA CONTROL : Som styre-enhed til Delta-Digitalsystemet udviklede Marklin Delta Control (6604) og Delta Control 4f (66045). Udbydes dog ikke af Marklin mere, da disse er afløst af Mobilstationen. Disse to styre-enheder var dengang at finde i mange Startsæt fra Marklin og anvendes af mange i dag, som Booster på et anlæg, da de også besidder denne mulighed. Delta Control enhederne har 4 "faste" Delta Adresser 24 - 60 - 72 - 78, samt 80 på den hådnholdte enhed 6605. System er grundlæggende kompitabel med "Digital" , men der er ingen mulighed anvendelse af disse enheder til brug for skift af sporskifter.

6604 og 66045 styre-enhederne kan også anvendes som Booster (har dog mindre Booster-effekt end 6015/6017). På enhederne forbindes de 2 "grå" indgange bag på enheden med en grå ledning og knoppen på enheden sættes på den "højre" STOP-funktion. Derefter isoleres et baneafsnit og enheden forbindes med enheden. Begge enheder kan også anvendes til at forsyne k83 / k84 decodere med skifte-strøm til sporskifter, signaler m.v.

DELTA-DECODER : Decoder oprindelig produceret til Marklin's DELTA-system. DELTA-decoderne kan også anvendes på Marklin's DIGITAL-system. De første DELTA-decoderne 6603, havde dog kun mulighed for programmering af op til 16 forskellige Adresser.

DELTA-ADRESSER : Modeljernbane-digitalsystemet "Delta" stiller 4 faste digital-adresser til rådighed, som kan vælges på styreenheden via valg-knoppen på 6604 og 66045 enhederne :

Elektrolok Symbol - Adresse 24
Skinnebus Symbol - Adresse 60
Diesellok Symbol - Adresse 72
Damplok Symbol - Adresse 78

DECODER-FORMAT : Betegnelse for hvilke digital protocoller en decoder understøtter. ( Se MOTOROLA / DCC / MULTI-PROTOCOL )

DIGITAL : Marklin's DIGITAL-system så dagens lys i 1984 og gav modeljernbanefolket mulighed for Flertogs-drift med flere Lokomotiver af gangen, samt mulighed for Adressering af Lokomotiver i adresse-området 1-80 og øgede mulighederne for flere "Skiftbare" funktioner, det vil sige Lys og op til 4 Funktioner på modellen, så som Seuthe Dampgenerator, Telex-kobling og andre funktioner.
Lokomotiver udstyret med DELTA og DIGITAL-decodere kan ligeledes anvendes til Analog Drift, såfremt ALLE Dipswitch-kontakterne på Decoderen sættes til OFF. Første enhed var 6020 Central Unit, som dog senere blev afløst af Control Unit 6021

DIGITAL CENTRAL : Digital central er beøævnelsen for den enhed, som anvendes til styring af Lokomotiver, Sporskifter og alt andet materiale som anvendes til en modeljernbane.

Digitaliseret Lokomotiv Anvendt beskrivelse om et Lokomotiv, der er ombygget til Digital drift og som er udstyret med en "Digital" eller "Multiprotocol" decoder. Ombyggede Lokomotiver med decodere, kan dog også anvendes på Analoge anlæg, da mange nyere decoder selv genkender "driftsformen".

DIODE : En Dioder er et halvleder-element, som tit og ofte anvendes i modeljernbane-teknikken til ensretning af strøm-flow. En Diode har en gennemgangs-retning og en spærreretning. En diode er tilsluttet den positive pol til Katode i spærre-retning og og med plus-pol til Anode i gennemgangs-retningen. Dioden er udstyret med en Ring-markering i Katode-siden og på denne måde kan man kende tilslutnings-metoden. Til indsats i modeljernbane-teknikken anvendes 25 volts dioder, men vil man gå den sikre vej, kan man anvende 35 Volt typerne.

Direktestyring : Direktestyring anvendes i mange modeller fra Marklin og betyder at Opstarts/Bremse-forsinkelsen (oftest af finde som Funktion på F4) på en Digital-decoder er slået fra og har den fordel, når der skal Rangeres med et Lokomotiv, at Decoderen reagerer med det samme når styreknoppen drejes, i stedet for med forsinkelse når funktionen er aktiv. Funktionen understøttes af forskellige protokoller, så som DCC, Selextrix, Trix System og Marklin Systems.

DIPSWITCH DIP er en forkortelsen for "Dual Inline Package". Det drejer sig i dette tilfælde om en enhed med en mekaniske skifter (2, 4 eller 8), med hvilken en Binær værdi kan indstilles. I Modeljernbane-teknikken finder man DIP-switch ( i jargon kaldet "museklaver"), som er monteret på en Digital-decoder indeni lokomotivet og anvendes til at indstille Lokomotivets adresse.


E


ESU : Førende producent af almindelige Standard-decodere og Loksound lyd-decodere til ombygning af Lokomotiver fra stort set alle "Producenter" af Lokomotiver / Funktionsvogne og andre ting. Ombygning af lokomotiv foregår ved Skift af Spole-magnet til Permanent-Magnet samt montering af Decoder med NEM-stik eller 21 MTC-stik. Producerer desuden "digitalt" udstyr til modeljernbane, bl.a ECoS (Digital Styre-central), Switchpilot (Sporskifte-decoder), Switchpilot Extension og mange flere ting.
For mere information, se ESU

ECoS : ECoS er forkortelsen for ESU Command Station. Das ist der Name der Modellbahn-Digitalzentrale des Herstellers ESU (Elektronik Systeme Ulm). ECoS er i princippet næsten ens med Marklin's Centralstation 60212, da ESU var medudviklings-partner på denne digital-central. ECoS betjenes ved hjælp af "fingertouch" på skærmdisplayet eller via de monterede knapper. Eneste forskel mellem ECoS og CS1 er, at ECoS understøtter DCC og Selextrix-protokollen, samt har Support for NMRA DCC BiDirectional Communication (BEMÆRK : Efter ESU-Update 3.0.0 er de centraler næsten ens, dog med undtagelse af Support for RailCom).


F


Faulhaber : (Også kaldet Klokkeanker-motor) er en specielt udvklet motor, der giver en ekstrem rolig og ikke rykkende kørsel. (Se også CAN-Motor). Motoren starter ved lav spænding og adskiller sig fra Marklin's oprindelige motor, idet de ikke har nogen poler. Motortypen kan kun fungere sammen med Svinghjul, idet motoren ikke selv har Inerti. Eneste minus ved de Faulhaber- motoren er at den er følsom over for digitale spændings-forskelle, men der er udviklet specielle elektroniske komponenter til af forhindre afbrænding af decoderen og brummen fra motoren.

FART-REGULATOR Regulerings-knob på transformer og nye digital Centraler. De nyere digital-centraler er udstyret med 2 stk Regulerings-knobber til regulering af hastighed samt skift af kørsels- retning og har desuden andre funktioner alt efter hvilket menupunkt du befinder dig i på Centralen.

FELT-MAGNET (også kaldet "PermanentMagnet") Feltmagnet er en PermanentMagnet, som anvendes i motordrevet på Jævnstrøms-motorer (DC). På nyere digitale modeller anvendes overvejende Jævnstrøms- motorer (DC). Lokomotiver drevet med f.eks Decoderne 60901-60904 og 60921-60924 er jævnstrøms-motorer. Permanentmagneter forhandles til Marklin modeller af både Marklin og ESU. (www.esu.eu)

5* Motordrev Indført 1988 og primært indbygget i Marklins 35-serie af Lokomotiver. Betegnelsen stammer fra det 5-polede anker som blev anvendt i disse modeller sammen med DCM-motoren. Til sammenligning, hvis man kigger på et 3-polet og et 5-polet er ankerviklingerne tykkere på det 5-polede anker, som giver et højere dreningsmoment. Fordelene ved dette var : Roligere køregenskaber, indstilbar maksimal-hastighed, højere trækkraft. Modellerne var dog ikke det store indpas og udgik i 1994 af sortimentet.

5-POLET MOTOR Nyere motortype med 5-polede ankere, som sikrer en stille og rolig jævn kørsel, også ved langsom kørsel.

Flertogs-traktion : Ved Flertogs-traktion trækker 2 eller flere en vognstamme. Herved styres de fra en "fælles" Digitaladresse).

FUNKTIONS MAPPING : Dette begreb betyder at Funktioner og Funktionsudgangene på en Digital-Decoder kan "tilknyttes" enhver af Funktionstasterne på den Digitale Central, alt efter hvilken belægning brugeren af Centralen måtte ønske. Decoderen skal understøtte Funktions-mapping og den Digitale Central ligeledes. Decoder fra ESU understøtter Funktions-mapping via ESU's program "LokProgrammer" samt ECoS-centralen.

FUNKTIONS-UDGANG : Bruges som betegnelse for en elektrisk udgang på en Decoder, som en speciel Funktion tilsluttes til. Det kan f.eks være en belysnings-effekt, røggenerator, Telex- kobling. Typisk kan denne funktions-udgang belastes med op til 0,2 A, på enkelte Decoder lidt mere. Summen af belastningen af Decoderen må dog ikke overstige Max-værdien angivet i Decoderens brugsvejledning.

FUNKTIONS-DECODER : En Funktions-decoder adskiller sig fra en Lokomotiv-decoder ved at der ikke er nogen Motor-udgange på denne. Programmering og tildeling af adresse foregår på samme måde som med en Lokomotiv-decoder. Bruges som oftest til indkobling af Belysnings-effekter på vogne, men kan også anvendes i Lokomotiver.

FX-Decoder Decoderne af typen 60901-60904 og 60905.


G



H


HLA (på tysk "HochLeistungsAntrieb Højtydende motordrev med 5-polet anker eller Klokkeanker-motor.

I


INTERFACE : I Modeljernbane-teknikken anvendes denne jargon, om en digital-enhed, hvortil der kan tilsluttes en computer og installeres software specielt lavet til modeltogs-styring (f.eks Windigipet, RailCom, "Steuren und Schalten"). Marklin har til denne type drift udviklet 6050/6051 Interface-enheden, som kan kommunikere mellem softwaren og det digitale system, som via COM-porten (RS232/V.24) kommunikerer med dit digitale anlæg. På nyere Digital-Centraler er der også indbygget protokoller til modeltogs-styring enten via Ethernet eller USB-stik.

J


K


KØRETRIN Ved det analog lokomotiv er køretrinnet lig med den anlagte spænding givet fra Transformatoren. Ved Digital drift er køretrinne opdelt mellem 0 og maksimal-hastigheden. På Marklin Decoder forekommmer 14 køretrin på de ældre decoder, 27/28 på nyere decoder og 128 Køretrin på MFX-decoderen.

L


LASTREGULERING : Lastregulering er en egenskab på en Digital-decoder, som tjener det formål at holde den indstillede hastighedfra Digital-centralen "konstant". Derved forhindres det ved bjergkørsel eller ved mindre stigninger, at lokomotivet kørerer langsommere eller sågar bliver stående. "Lastregulering" er standard på mange nye Decoder-typer, hvorimod de ældre decodere ikke besidder denne egenskab.

LED : Forkortelse for Light Emitting Diode, på dansk kaldet "lys-diode". Igennem de seneste år er LED-dioder anvendt mere og mere hyppigt til belysning i mange tog-modelller i stedet for de klassike små "gælødelamper", da en Lys-diodes levetid er op til 100.000 timer og strømforbruget til at drive en lys-diode er ekstremt lavt set i forhold til de tradisionelle pærer. Ved tilslutning af Lys-dioder i lokomotiv skal man være opmærksom den rigtige poling mellem Anode og Katode. Indbygger man selv skal man huske at montere for-modstande på lys-diodens "+" ben, da den eller brænder af lynhurtigt, generelt kan kan anvende fra 1,2 kOhm og opad, alt efter hvilken lys-intensitet man ønsker. Lys-dioder kan principielt anvendes med både Vekselstrøm og Jævnstrøm, men man skal være opmærksom på,at der ved tilslutning med Vekselstrøm vil forekomme "flakkende" belysning på Lokomotivet, da der jo kun benyttes "en" fase (Strømretning) ved 50 Hz. Lys-dioder kan i dag anskaffes i flere hvide varianter, fra varmhvide til koldhvide, med et strejf af blåligt lys og ligeledes i mange andre farver til anvendelse ved f.eks Rotorblink, Slutbelysning på personvogne, førerstands-belysning, køreværksbelysning og meget mere. Lys-dioder forekommer med almindelige pære-form, men laves også i SMD-form, som bl.a anvendes i mobil-telefoner og nyere moderne elektronisk enheder).

LFCM : (Large Flat Commutator Motor) eller på dansk "stor skive-kollektor motor". Brugt i mange Marklin modeller fra 1950 og frem til slutningen af 70'erne, hvor motortypen blev afløst DCM-motoren (Se DCM).
Kraftig og velkørende motor med gode egenskaber. Anses af Marklin-kendere nok som en af Marklin's bedste motor-typer på grund af dens gode kørsels-egenskaber.

LOKOMOTIV-ADRESSE : Lokomotiv-adressen er en "digital" adresse som anvendes til kommunikation mellem lokomotivet og den digital central. I Motorola-systemet kan der anvendes adresser mellem 1 0g 80 på de ældre decoder, mens nyere decoder har op til 255 adressser. De nye MFX-decodere understøtter op til 16384 adresser og har den særlige egenskab at de tilmelder sig selv til Digital-centralen med deres "egen" adresse.

Lokpilot : Standard-decoder uden lyd fra Producenten ESU. Anvendes til digitiaisering af Lokomotiver og giver mulighed for flere indbyggede funktioner i Lokomotivet, så som

Loksound : Lyd-decoder fra Producenten ESU. Produceret i flere varianter, så som Loksound 1.0 (1999), Loksound 2.0 (2002), Loksound 3.0, Loksound 3.5 , Loksound MFX, Loksound Micro og Loksound XL til Spor 1. Produceres i forskellige udgaver med stik-normer efter NEM651, NEM652 og MTC21 (2005). For mere info, se under ESU

LUP : Forkortelse for "Længde over Puffer".

Lys-strøm Begrebet "lys-strøm" stammer fra den analoge modeljernbane. Lys-strøm ledes via et "gult" kabel fra Transformatoren til den forbrugende enhed og tilbage til enheden via et "brunt" kabel. Lysstrømmen styres ikke, men har altid fuld spænding, enten 12 Volt (DC) eller 16 Volt (AC). Hvis man ønsker at styre lys-intensiteten med en Transformer, kan man dog koble lys-strømmen på den "røde" og "brune" udgang på en regulerbar transformer og derved kontrollere lys-intensiteten med "fartregulatoren". Det anbefales på middel og større anlæg, at anlægge lys-forsyningen med Seperat spædning og adskilt fra Digita-strømmen's kørestrøm til Lokomotiver.

M


MAXXON :

MFX : MFX er den nye protokol for bi-direktional kommunikation mellem Digital-Central (Centralstation 1+2, Mobilstation samt ECoS og andre MFX-centraler i fremtiden). Lokomotiver udstyres med MFX-decodere der selv kan tilmelde sig en MFX-kompatibel Central. MFX-systemet gør, at den Digitale Central tildeler MFX-lokomotivet en adresse ud 16384 mulige adresser. Ligeledes er MFX-centralen og MFX-decoderne udstyret med et unikt ID-nr, således at den digitale Central kan holde styr på hvilke MFX-lokomotiver der er tilmeldt den Digitale Central. Det vil sige at 2 fuldstændig "ens" lokomotiver kan være tilmeldt centralen, da centralen sørger for udstedelse af et unikt ID-nr for det pågældende lokomotiv. Det er også muligt at køre med et MFX-lokomotiv på det gamle Digitale system, bestående af Control Unit 6021 og andre enheder, da MFX-decoderne er udstyret med muligheden for almindelig tildeling af en adresse lige som i Motorola-formatet. Adresserne kan sættes fra 0-80 på ældre Lokomotiver og på nye Lokomotiver fra 2003 og frem på adresserne 1-255.

MM 1 / 2 (Marklin-Motorola format) : MM er forkortelsen for "Märklin-Motorola" Der skal skelnes mellem MM1-format og det videre udviklede MM2-format. MM1-formatet var da det kom frem kun i stand til styre "en" Funktion på et lokomotiv og dette var som regel kun ind og ud-kobling af Lys. I MM2-formatet bliver "kørsels-retningen" af lokomotivet kun skiftet ved hjælp af en"digital" kommando, uafhængigt af retnings-orienteringen af Lokomotivet (Fremadkørsel / Baglænskørsel). MM2-formatet blev ligeledes udvidet, således at det var muligt at skifte 4 funktioner, samt tilbagemelding/lagring om lokomotivets sidst kendte kørsels-retning (Frem/Baglæns)

MOBILSTATION : Marklin's Mobilstation med styring af op til 10 Lokomotiver og automatisk tilmelding til Mobilstation af MFX-lokomotiver. Indeholder en mindre Database over Marklin's producerede Lokomotiver. Er produceret i 2 versioner med forskellige styrke 60651 (1,2 A - 24 VA)) og 60652 (1,9A - 32 VA) og findes i mange af Marklins nye Startsæt fra 2004 og frem. For at opnå maksimal ydelse med Mobilstattion er det bedst at anvende Transformator med Udgangs-effekt på 24 VA og derover. Mobilstation understøttet både protokollerne MM1 og MM2, samt den nye MFX-protocol (MFX/Systems) Mobilstationen har dog det minus, at den ikke kan anvendes til digitialiserede Skiftespor, med mindre man anvender en speciel Sporskiftedecoder, produceret af Viessmann

MOTOR-REGULERING : Motor-regulering er en egenskab på en Digital-decoder, der gør at Decoderen egenstændigt reagerer på ændringer i Lastreguleringen, som f.eks ved ved bjerg/dal-kørsel, hvor motor-regulering drosler/øger strøm-tilførslen til motoren, for at kørsels-hastighed konstant.

MTC 21 : Ny decoder-stiktype lanceret ca 2005 fra Marklin og deres samarbejde med ESU. Monteret i mange nyere lokomotiver i 39-serien med de nye SoftDriveSinus-motorer. ESU producerer desuden 5 forskellige Decoder-typer, alle sammen med MTC21-stik.
Denne stiktype omfatter en 21-polet stiktype til brug for digitialisering af Lokomotiver / Funktionsvogne. Udvikling af denne nye type stik er blevet nødvendig, da de 8 stik som befinder sig i et NEM362-stik, ikke længere kunne videreføre de elektriske signaler til alle de "funktioner", som er indbygget i moderne modeltog nu om dage.
Specielt for Marklin tilbyder denne stik-type den fordel, at det over begge HALL-tilslutningerne og de 3 Motor-tilslutninger er muligt at tilslutte de nye "SoftDrive Sinus" motorer som Marklin nu indbygger i deres lokomotiver i 39-serien.
MTC-stikket blev udviklet i samarbejde med ESU i 2005. Stikket består af 2-rækket industri-stik med 1,27 mm afstand mellem benene på stikket, som tilbyder 2 x 11 ben. Af de 22 ben anvendes dog kun de 21, da ben "11" anvendes til at sikre at Decoderen monteres korrekt og ikke ved en fejl kan monteres forkert. (Ben "11" kaldes ofte "Index-pin" og tjener som sagt til orientering om korrekt monterings-måde).
Praktisk ved denne stik-type er også decoderen kan monteres både ovenpå og nedunder på denne stiktype og stik-typen er integreret i printplade-delen. Stik--typen har de seneste år bredt sig til andre modelproducenter og er efterhånden ved at blive "standard" på markedet for modeltog. Benyttes i produkter fra Marklin, Trix, ESU, Uhlebrock og Zimo.

(Der er i 2007 kommet en 22-polet stiktype, kaldet "PluX22", som er en NMRM-varaint, se mere under "PluX22")

Målestækning : Målestrækninger anvendes i modeljernbane-teknikken til forskellige formål. Ved en digital modeljernbane, som styres ved hjælp af dertil egnet software, kan dette anvendes til indmåling af køretøjer og først derefter kan fartøjerne bringes til standsning på det korrekte sted på banen. Kan også anvendes til at indstille en models korrekte hastighed i forhold til virkelighedens modeller, således at disse køre-egenskaber kan anvendes på en modeljernbane efter forbilledlig virkning.

N


NEM 651

NEM 652

O


Opstartsspænding Ved Opstartsspænding forstås den på skinnen anlagte minimal-spændning, som et elektrisk fartøj vil begynde at sætte sig i bevægelse ved. Ved moderne H0-modeller ligger opstarts-spændingen ved ca 4 Volt. Ved ældre modeller kan den dog være væsentligt højere. Ved nyere H0-modeller kan Opstarts-spændingen sættes via CV-register ( for det meste CV2)

Omskiftnings-Impuls Ved hjælp af en Overspændings-impuls på 24 Volt udløses et retnings-skift af Lokomotivet på Analoge vekselstrøms-systemer.

P


PENDULTOGS-STRÆKNING : En Pendultogs-strækning forbinder som oftest 2 stationer på et anlæg. Til automatisk styring af en anlagt strækning findes der styrings-moduler til analog drift. Ved Digital drift er det nødvendig at anvende et s88 modul eller anden form for tilbagemelding til Centralen, De fleste nyere digital centraler har denne funktion indbygget i deres system.

Perfektomskifter : Elektrisk/Mekaniks anordning i 3-skinne-vekselspændings lokomotiver (Märklin) til ændring af køreretning. Oprindelig elektromagnetisk omskifter, der ved overspænding (24 V) tilført fra trafoen, får strømmen i lokomotivet til at skifte retning, d.v.s. bytter om på plus og minus. Efterhånden afløses typen af den mere moderne elektroniske omskifter, der ikke optager plads og ikke giver de såkaldte "bukkespring". Bruges kun i trækkraft fra Märklin, Electrotren.

PROGRAMMERINGS-SPOR : Et Programmeringsspor er normalt ikke en del af ens anlæg, men et seperat anlagt spor, som er forbundet med den Digitale Central's specielle udgang til programmerings-spor eller eller ved hjælp af ESU's LokProgrammer. Anvendes til Programmeringen af lokomotivets decoder via CV-registre. Som oftest udgør et programmerings-spor eksempelvis en rulle-prøvestand. ESU har desuden lanceret en speciel enhed (Prøvestand), hvortil decodere med forskellige stik-typer (NEM651-652 / MTC) kan tilsluttes for programmering.

Q


R


RANGERGANG : Rangergang er ved digital modeljernbane en skiftbar funktion, som bevirker en reducering af hastigheden af det betræffende lokomotiv med omkring 50%. Herved forbliver fart-regulatoren indenfor det fulde regulerings-område, således at det er muligt atopnå en fintfølende regulering af Lokomotivet som ranger-lokomotiv. Rangergang til og fra-kobles på digital-centralen via en funktionstaste. På Marklin og Multiprotokol-decodere er Rangergangens funktions oftest beliggende på funktionstasten F3, mens ESU Loksound decodere benytter F6. Alt efter decoder-type og programmering af decoder forbliver Opstart/Bremse-forsinkelsen i Rangergang tilgængelig eller den bliver automatisk frakoblet. Ved moderne digital-decodere kan man også støde på begrebet "Direktsteuerung", som totalt frakobler Rangergangen og at lokomotivet reagerer på styreknobbens mindste bevægelser.

RELEX-KOBLING Også kaldet Bøjlekobling, er den mest udbredte koblings-type indenfor modeljernbane. Fordelene ved denne type kobling er den høje tolerance ved horisontal og vertikal bevægelser.

RØG-GENERATOR : Elektrisk enhed, som efter montering i lokomotivet, kan anvendes til at frembringe røg fra Lokomotivets skorsten. Mange modeller er fra Producenten's side forberedt til indbygning af en Røggenerator fra firmaet Seuthe. (www.seuthe-damp.de).

S


s88 Databus Marklin's tilbagemeldings-databus system, som anvendes i S88 Decoderen til at give signaler fra kontakt-skinner, reed-kontakter og Sporbesat-melding til den digitale Central eller andre enheder. Anvendes også i de fleste software-programmer til modeljerbane-anlæg. Der S88-Bus ist von Märklin Mitte der 80er Jahr im Zusammenhang mit dem ersten Digitalsystem für Modellbahnen eingeführt worden. Es handelt sich um ein Bussystem, das der Rückmeldung von Ereignissen auf der Modellbahnanlage dient. Der S88-Bus ist in der Lage, 31 Module mit je 16 Eingängen zu verwalten. Die maximale Rückmeldekapazität des Busses beträgt 496 auswertbare Rückmeldeeingänge. Durch Koppelung mehrerer S88-Bussysteme auf einer Anlage kann die Rückmeldekapazität nötigenfalls weiter gesteigert werden. Der S88-Bus wird von den allermeisten Digitalzentralen unterstützt.

SINUS : Motor lanceret af Marklin i deres lokomotiver, første gang i 1999 (Se også C-Sinus og Soft Drive Sinus)

SINUS (COMPACT/KOMPAKT) Motor lanceret af Marklin i 2004-2005, se mere under "C-SINUS".

SKIVEKOLLEKTOR-MOTOR (SFCM / LFCM) Motortype anvendt af Marklin frem til 1971. Findes i 2 versioner, nemlig SFCM og LFCM (lille og stor skivekollektor-motor). Enkelte nyere lokomotiver er dog også udstyret med denne motor-type.

SKINNEBESAT-MELDING (GBM) (På tysk kaldet "Gleisbesetzmelder" (GBM) ). Enhed der anvendes til styrings-formål for genkende om et "lokomotiv" er holdende i et skinne-afsnit ved hjælp af strøm-måling. Anvendes i Marklin regi med s88-tilbagemedlingsdecoderen, der rapporterer til centralen, om der befinder sig et fartøj i skinneafsnittet. Til brug sammen med Marklins Digitale System, findes der også andre enheder fra Producenter som Viessmann, LDT (Littfinski Daten Technic).

SOFTDRIVE SINUS (SDS) : Ny type Motor udviklet af Marklin og lanceret i 2007. Motoren gode egenskaber, specielt ved meget langsom kørsel.

SPORSKIFTE-DECODER Kan enten være en K83-decoder (6083/60830) eller en 74460 Decoder til direkte montering under Marklin's C-skinnner.

SPORSKIFTE-DREV Betegnelsen for elektromekanisk anordning (74490) der styrer en sporskifte's kørselsretning.

SVINGHJUL Et Svinghjul er en rund Metalcylinder, oftest af Messing, som monteres sammen med Motoren i Lokomotiver for at forbedre køre-egenskaberne. Fordelen er overvindelse af små strømafbrydelser og et forlænget efterløb/udløb. Svinghjulet er som oftest anbragt mellem Motor og kardan-stangene, men der forekommer også modeller med 2 svinghjul, som er monteret på begge sider af Motoren sammen med Kardan-stangene.

SYSTEMS 3. Generation af Marklin's Digital system lanceret i 2004. Digital Central med indbygget skærm, funktions-taster og styreknob baseret på Linux Styresystem. Mulighed for tilslutning af Marklin's ældre digitale Enheder via indbygget snifferport på den Digitale Centrale. Både ældre Lokomotiver med dipswitch og nyere programmerbare Lokomotiver kan anvendes. Ældre lokomotiver skal dog stadigvæk have sat adressen pr håndkraft inde i modellen. Nyere Decodere har mulighed for op til 255 Adresser og kan programmeres via Centralstationen. De nye MFX-decoder tilmelder sig selv til den Digitale Central (op til 16384 mulige adresser). Op til 16 forskellige funktioner pr lokomotiv, både med digitale skiftbare funktioner, samt lyd-funktioner.

T


TROMMELKOLLEKTOR-MOTOR (DCM) Se under DCM.

TELEX-KOBLING Elektrisk kobling monteret på Lokomotivet, der gør at man kan afkoble alle steder på anlægget. De første typer af Telex-koblingen kunne aktiveres ved hjælp af gentagne retningskift på lokomotivet. Er i de senere år implementeret som Digital Funkion, som styres med "en" af Decoderens funktions-udgange.

Tre-leder (3-leder) Lokomotiver :

U


V


VMAX : Betegnelse der bruges i modeljernbane-teknikken, som betegnelse for Maksimal-hastigheden. På modeller med digital decoder, kan denne indstilles direkte på decoderen monteret inde i lokomotivet og på nyere moderne decodere med CV-registre kan indstilles der via CV5. Indstillingen kan stilles som man ønsker selv eller udfra en hastigheds-måling af Lokomotivet.

W


X


Y


Z


Æ


Ø


Å