Marklin MFX+ Information





Dyk ned i en ny mulighed af legen på deres Modeljernbane med indførelsen af Nye MFX+ Decodere fra Marklin

Udviklingen i modelbanen går hele tiden fremad og Märklin er i år med i forreste række i digitalområdet.
De første mfx-dekodere med indtil 16 specialfunktioner sætter retningslinjer for alle, der leger med modeljernbanebane.

Mere komfort, nærmere forbilledet, mere glæde ved legen ved at lege på en anden måde med deres Modeljernbane.

Det har Märklin taget til sig og videreudviklet mfx-dekoderen. Til legen tæt på forbilledet står nu Märklin ”legeland” med den nye mfx+ dekoder.
Seks Märklin HO-nyheder er i år udstyret med den nye digital-dekoder MFX+. Leg med modelbanen er derved mere realistisk og endnu tættere på forbilledet.

Dertil skal De bruge Central Station 60213-60215 som den er blevet tilbudt siden 2008 og hvorpå den nyeste Firmware-version 2.5 som udkommer i 2013 til CS2 skal være indspillet på deres CS2 for at kunne udnytte de nye MFX+ Funktioner som er indbygget i MFX+ Decoderne på de respektive Lokomotiver med MFX+

Det nye ved denne dekoder er, at den svarer til forbilledet, har virtuel brændstofbeholdning, som skal godkendes og efterfyldes under kørslen.
F.eks. ved fuld last og ved bjergkørsel stiger forbruget.
Ved et E-lok er det sandpåfyldning, der spiller en rolle.
Ved diesellokomotivet kommer også dertil brændstoffet og ved damplokomotivet er det ud over sand også vand og kul.
Hvis lageret af komponenter er brugt, fører dette tvangsstyret til en nedsættelse af farten.
Lokomotivet kører så i ”sneglefart”, indtil det manglende sand eller brændstof igen bliver påfyldt. Derved undgår man bevidst driftstop.

En ekstra detalje er SIFA-tasten ved diesel- og E-Lok.
Denne tast skal med regelmæssige mellemrum betjenes af ”lokomotivføreren”, ligesom på den store bane, for at forhindre en tvangsopbremsning af toget.



Til styring af MFX+ lokomotiver kan De vælge mellem fire sværhedsgrader:

STANDARD :
Lokomotiver opfører sig som et normalt mfx lokomotiv uden hensyntagen til brændstofforbrug.

HALVPROFI :
Forbruget af brændstof er aktiveret.
Betjeningsfladen på Central Station 2 bliver ved angivelse af brændstofbeholdningen suppleret med en kontaktflade til optagelse af brændstof.

PROFI :
Der kommer en ny opfindelse af en førerkabine til et E-Lok, diesellokomotiv eller damplokomotiv.
Nu styres lokomotiverne i overensstemmelse med de typiske betjeningsforløb, som er sædvanlige ved de store forbilleder.

SPECIALIST:
For at kunne køre modellen på denne måde, behøver De et anlæg med fuld kabeltilslutning.
Ved hjælp af tilbagemeldingskontakter bestemmer De nøjagtig, hvor lokomotiverne skal påfyldes.


Ved profi- og specialistmetoderne skal lokomotiverne forberedes i henhold til "driftsmetoden"" for overhovedet at kunne bevæge sig.
Således skal ilden i damplokomotivets kedel tændes op og kedeltrykket skal stemme.
Ved elektrolokomotivet skal hovedkontakten omlægges og pantografen være oppe.

De får støtte til styringen fra displayet på Central Station.
Og hvis De råder over en ekstern højttaler og slutter denne til Central Station, får De yderligere et akustisk signal.
Ved opbygningen af førerkabinerne blev der bevidst givet afkald på nøjagtigt at efterlignede de enkelte førerkabiner i de forskellige serier.
Ydermere stod glæden ved at lege i forgrunden ved udvælgelse og placering af de enkelte betjeningselementer.
Betjeningstrin skal være typiske for den pågældende driftsmåde men samtidig også være let at forstå.

Den for mange modelbanenetuiaster vel mest interessante førerkabine er damplokomotivets.
Ud over tilstrækkeligt brændstof skal man her også hele tiden holde øje med kedeltrykket, korrigere kedlens målerstand og sende damp ind i cylinderen.
Dette er den mest interessante men også den mest krævende styringsmetode.

Data for det pågældende MFX+ Lokomotiv bliver lagret på MFX+ Decoderen.

Data om målerstanden af brændstoffer lagres desuden i lokomotivet.

Bliver lokomotivet f.eks. tilmeldt i en forening eller hos en ven på dennes Central Station med Firmware-Version 2.5 lagt ind på denne CS2, står data også der efter valget af den ønskede legemetode igen som udgangsstatus direkte til rådighed for Brugeren.
Driften på et materiel eller disse legemuligheder ændrer ikke disse data.

(Mere Information kommer senere ...)