Hvad er CAN-DIGITAL-BAHN-Projektet.. (Information på dansk)



Projektets Hjemmeside er : CAN-Digital-Bahn.com



CAN-DIGITALBAHN-Projektet er et Projekt med henblik på udvikling af CAN-Moduler til anvendelse sammen med bl.a Marklin's CAN-Bus, men også til etablering af en selvstændig CAN-BUS til anvendelse sammen med Modeljernbane-Software så som bla. Windigipet, ITrain, Rocrail og anden kompatibel software.

CAN-DIGITALBAHN-PROJEKTET er opstået fordi der var et behov for at styre sin Modeljernbane på en nemmere og mere behagelig måde for Modeljernbane-Brugeren, med hensyn til Styring / Styring af Magnetartikler / Tilbagemeldning af ens eget Modeljernbane-anlæg.

Ønsket var at opnå større drifts-sikkerhed (Støj-problemer på s88 tilbagemeldning) , mindre forkabling af ledninger og en nemmere håndtering af de enkelte Moduler, set i forhold til de Produkter til CAN-Bussen som pt er tilgængelige på Markedet i øjeblikket og som er lidt plaget af Støj-Problemer

Den første ide til CAN-Digital-Bahn Produkterne opstod da Marklin lancerede en Integreret CAN-Bus i deres Centralstation / Mobilstation. Denne CAN-Bus tilbyder en større Drifts-sikkerhed end i forhold til den almindelige S88-Bus med problemerne omkring støj, da CAN-Bussen kan anlægges på kryds og tværs efter brugerens eget ønske.
Udover dette er Dataoverførsels-hastigheden på CAN-Bussen bedre egnet til disse opgaver, fordi der i CAN-Bussen kun "meldes" om begivenheder når de rent faktisk er sket, i forhold til s88-bussen som "polles" konstant på alle de tilsluttede S-88 Moduler med jævne mellemrum på 3-4 sekunder mellem hver "polling"".

Udover at Systemet også kan anvendes sammen med Marklin Produkterne, kan det også anvendes som et "selvstændig" eget system sammen med et PC-Interface Modul.

Fordelen ved at anvende CAN-bussen er også muligheden for Bi-direktionel kommunikation mellem de forskellige enheder i systemet.
Ikke alene kan den Digitale Central udsende Data, med de enkelte CAN-Moduler kan også selvstændige "svare" og "generere" egne Meldninger som kan modtages af Centralen eller PC eller sågar af et andet CAN-Modul.
På denne måde overføres kun de virkelige "relavante" beskeder, således at der på CAN-Bussen også er plads til at sende større DATA-telegrammer, uden at CAN-Data bussen reagerer med en større "tidsforsinkelse" på grund af for "Høj" Data-mængde.

Et videre vigtigt punkt er at man ved "ren" CAN-Drift ikke behøver hverken en Central eller et Interface til Sporskifter / Tilbagemeldninger Kørsel, men man kan nøjes med at anvende et Marklin Tilslutnings-Boks (Marklin 60113 HO eller Marklin 60112 Spor 1), da disse Tilslutnings-bokse i Marklin's nye Digital-system er ansvarlige for at generere Skinnesignalerne (MM1/MM2/MFX/DCC).

Bemærk at Mobilstation 2 i modsætning til Mobilstation 1 ikke mere indeholder frembringelsen og forstærkningen af Skinne-signalet.
Dette frembringes og forstærkes i stedet for af de to nye Skinnetilslutnings-bokse 60113 (Spor H0)og 60122 (Spor 1).
Mobilstation 2 kommunikerer med Skinne-boksene via CAN-bussen og Centralstation 2 er intern opbygget på samme måde. Også her genereres Skinne-signalet af egenstændigt af Gleis Signal Procesoren (forkortet kaldet GFP) og styres via CAN-Bussen af Hovedprocessoren indbygget i Centralstation 2.
For kyndige anvendere er der nu dermed åbnet op for at anvende Skinnetilslutnings-boksene (60112/60113) som en slags Mini-Central via CAN-Bussen i indenfor et relativ prisbilligt område.

Skinneboksene indeholder dog ingen Intelligens til forvaltning af Lokomotiver, Sporskifter, Signaler og Styring af Køreveje, men som nævnt tidligere kun muligheden for at frembringe Skinne-signalerne MM / MFX og DCC. CAN-Kommandoerne til er desuden offentliggjort af Marklin i 2 dokumenter udgivet af Marklin.
Via et CAN-USB-Interface kan Skinneboksene forbindes med en Computer. I Interfacet oversætter et lille Program CAN-Kommunikation til Netværks-Kommunikation.
Et Styrings-program på Computeren kan derefter tilspørge Skinne-boksene (60112/60113) som den gør med en Centralstation 2's GFP-del og mere er egentligt ikke nødvendig for at opnå kommunikation mellem CAN-BUS og Computer for de forskellige udgaver af Modeljernbane Styrings-software.

Det vil sige at istedet for at anvende en CS2, kan en af Skinne-boksene (60112/60113) anvendes som en slags "Mini" Central som prisbesparende alternativ og der er blandt andet her af CAN-Digital-Bahn Projektet kommer ind i billedet med deres brede udvalg af CAN-Moduler til specielt Marklin Mobilstation 2, men også med deres udvalg af CAN- Moduler til Centralstationerne 1 og 2.

HUSK : Der anvendes ganske almindelige Netværks-kabler til sammenkobling af de enkelte CAN-Moduler og CAN-Modulerne kobles til direkte til CAN-Bussen på de enkelte Centraler.
(BEMÆRK : Ingen af de her tilgængelige CAN-Moduler må tilsluttes et almindeligt PC-Netværk, da de ellers kortslutter, CC-SChnitte er det Modul som forbindes til din Computer via USB-Stikket, Netværks-stikket på dette Modul anvendes til CAN-Bussen og må ikke tilsluttes til et PC-Netværk).

VIGTIGT : Heller ingen af de Andre Moduler fra CAN-Digital-Bahn Projektet må anvendes sammen med et almindeligt Netværks-stik som det f.eks anvendes på dine Computere eller andet Hardware-udstyr, da CAN-Modulerne ellers vil kortslutte og eventuelt også beskadige din Computer.

Som sagt tidligere Netværks-stikkene på den enkelte CAN-Moduler og skal kun anvendes til opbygning af CAN-Bus Systemet.

CAN-Modulerne findes i forskellige udførelser alt efter hvilken Central de skal anvendes sammen med.

Følgende CAN-Moduler er i øjeblikket udviklet/igangsat til brug sammen Marklin enhederne CS1 / CS2 / MS2 :

Til CentralStation 1 fås følgende CAN-Moduler :

GleisReporter CS1
Startpunkt
Sternpunkt
SwitchMann CS1 T1
SwitchMann CS1 T2
Powerbox

Til CentralStation 2 fås følgende CAN-Moduler :

CC-Schnitte 2.0
GleisMonitor Deluxe
GleisReporter CS2
GleisReporter deLuxe
ModulBooster
Powerbox
RangierControl
RelaisChef
SignalChef
Startpunkt
StartPunkt 2
Sternpunkt
StromSniffer CS2
SwitchMann T1
SwitchMann T2
SwitchPad
TachoMesser
WeichenChefs
Weichenkeyboard


Til MobilStation 2 fås følgende CAN-Moduler :

CC-Schnitte 2.0
GleisMonitor Deluxe
GleisReporter CS2
GleisReporter deLuxe
ModulBooster
Powerbox
RangierControl
RelaisChef
SignalChef
Startpunkt
StartPunkt 2
Sternpunkt
StromSniffer CS2
SwitchMann
SwitchMann T2
SwitchPad
TachoMesser
WeichenChefs
Weichenkeyboard

Billeder og Uddybende beskrivelser af CAN-Modulerne og deres Funktioner:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CC-Schnitte

CC-Schnitte er et USB-Interface, som udvider MobileStation 2 og den dertil hørende Skinneboks (60112/60113) fra Firmaet Märklin/Trix med en Netværks-Tilslutning
Ved hjælp af CC-Schnitte kan Mobilstation 2 som ligger i mange Startsæt fra Marklin tilsluttes en Computer uden det store Problem.
Skinneboksene (60112/60113) kan skifte op til 256 Sporskifter og styre op til 256 Lokomotiver.
Samtidig tilbyder CC-Schnitte også muligheden for at overføre op til 496 Tilbagemeldninger til en Computer, således at det for "mindre" anlæg ikke er nødvendigt med et ekstra Interface til disse Tilbagemeldninger.
For tilbagemeldning til 3-Leder systemet anvendes : GleisReporter
For tilbagemeldning til 2-Leder systemet anvendes : StromSniffer

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PC-Schnitte

PC-Schnitte tilbyder uafhængigt af den anvendte Central et særdeles ydelsesrigt og fejlsikkert Tilbagemeldnings-system, som kan anvendes med et hvilken som helst Skinnesystem og Digital-format.
PC-Schnitte tuilbyder 2 forskellige Drifts-arter for at være kompatibel med flest mulige Modeljernbane Styrings-programmer. Den ene af drifts-arterne er HSI Tilbagemeldnings-systemet og udover dette tilbydes også et udvidet Funktions-omfang som allerede understøttes af de fleste Software-udbydere af Styrings-software.
Til anvendelse for Tilbagemeldning kan man pt anvende : GleisReporter (3-leder systemet) / ModulBooster / StromSniffer (2-leder systemet).
PC-Schnitte understøtter 99 Tilbagemeldnings-moduler med op til 1584 Tilbagemeldnings-punkter. (Understøttes af Itrain / Windigipet / Modelstellwerk)
I HSI-Mode understøttes op til 31 stk 16-polede eller 62 stk 8-polede Tilbagemeldnings-punkter (I Alt 496 stk) (Understøttes af Rocrail / TrainController / Railware)
For at anvende PC-Schnitte skal der bruges et USB-Kabel og til Driften af af enheden skal der installeres en Driver på dit Computer-system.
Når Driveren er installeret man under System-egenskaberne på Computeren en såkaldt "USB Serial Port (COMxx)" port.
Den af Driveren anvendte COM-Port skal derefter altid tilrettes/tilpasses det anvendte Software-Program til Modeljernbane-Styring.
(Driveren er testet til at virke under Windows XP / Vista / 7, samt til MAC OS X computere).
Tilslutningen af PC-Schnitte foregår ved hjælp af et almindeligt Netværks-kabel. Med dette Netværks-kabel skal der oprettes en forbindelse til CAN-System bussen.
Hvor i systemet PC-Schnitte er installeret er egentligt ligegyldigt, der kræves kun et "STARTPUNKT" modul indbygget i systemet, for at forsyne PC-Schnitte med Strøm.
I PC-Schnitte er der endvidere indbygget et system til at søge efter Fejl/Forstyrrelser via HyperTermninal programmet (Indkluderet i Windows).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

StartPunkt

StartPunkt er et tilslutnings-punkt for alle vigtige signaler, samt udgør Strømforsyningen til CAN-Modulerne.
Udover dette er CAN-Modulet også en CAN-Fordeler.
Spændingen forsynes via et lille 2,1 mm Stik og der skal anvendes en passens strømforsyning som leverer 1,5A med 12 V DC.
For at undgå Kortslutninger under opbygningen er der også indbygget en "Sikring" for Strømforsyningen

StartPunktet har ligeledes den opgave at levere en enkelt Stik-forbindelse til de kendte CAN-Centraler (så som CS2)
Dette sker via en 6-polet Mini-DIN-Stik. En forbindelse til CS2 lader sig gøre med Marklin 60123 (CS2-CS2 forbindelses-kablet)

Forbindelsen til Skinne-boksene 60112/660113 kan ligeledes opbygges ganske let. Hertil er der et passende Kabel med 6-polet og 10-polet Stik.
Kablet fremstilles af CAN-Digital Bahn specielt til Projektet og kan købes via Hjemmesiden.

Den 2-polede Skrueklemmer er tilslutningen til Skinne-signalet til Styrings-centraler, hvorover en ModulBooster kan få sit nødvendige Signal.
Her kan faktisk næsten alle Centraler tilsluttes. Mere Information herom finder du under Beskrivelsen af ModulBooster'en.

For tilslutning til 60112/60113 Tilslutnings-boksene sammen med MS2 skal der anvendes et selv-produceret kabel (med 6-polet til 10-polet Mini-DIN Stik )
For tilslutning til CS2 (Alle Versioner) kan Marklin 60123 Kablet anvendes.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

StartPunkt 2

StartPunkt 2 stammer fra en Ide til videreudbygning af CAN-Bussen via en Marklin 60112 eller en 60113 Skinne-boks.
I Forhold til den første Udgave af StartPunkt har StartPunkt2 fået lavet en løsning som gør at en MobilStation 2 (60653) kan tilsluttes direkte til CAN-Modulet uden andre ledninger og lignende. (De 2 stik nederst til venstre).
Endvidere er den udstyret ned 2 Netværks-stik til CAN-Busseb siddende parallelt overfor hinanden og er mere egnet til indbygning i en Boks.(Øverste 2 stik overfor hinanden)
Startpunkt er ligeledes udstyret med et 2,1 MM Strømforsynings-stik, som skal forsyne CAN-Bussen med Strøm.
Den 6-polede (nederst til højre)Mini-DIN-Stik anvendes til forbindelsen til Skinne-boksen(erne) og hertil kan man fra CAN Digital Bahn bestille en komplet kabel.
Forbindelsen med CS2 sker via Marklin 60123 Kablet.
Den 2-polede Skrueklemme på venstre side af CAN-Modulet er tilslutningen for det Røde og Brune Kabel som kommer fra Skinne-boksen og anvendes for at indføde Skinne-Signalet i CAN-Bussen til ModulBoosteren, når ydelsen på Skinneboksen ikke rækker mere.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sternpunkt

SternPunkt er et CAN-Modul som kan anvendes i enhver System-opbygning, uanset om det er til CC-Schnitte eller PC-Schnitte.
Modulet anvendes til at opbygge CAN-Systembussen i flere "strenge" eller til at stille nok "Stik-pladser" til rådighed i Systemet for de ønskede CAN-Moduler.
SternPunkt gør det muligt at nå ud med System-bussen til de "fjerneste" steder på modeljernbanen.

Bemærk : At tidligere udgaver af SternPunkt havde et 7-polet stik, som nu er udskiftet med et 10-polet Stik, således at det nu er muligt at tilslutten en Mobilstation 2 direkte til SternPunkt.

ADVARSEL : SternPunkt må ikke forveksles med en Netværks-switch eller lignende.
Enheder som kan anvendes til PC-Netværk må under INGEN omstændigheder tilsluttes nogen som helst CAN-Moduler, da disse herved udsættes for en "Kortslutning" og derefter er defekte.
CAN-Digital-Bahn systemet anvender "bare" de samme Stik-typer som man normalt anvender til et Netværk.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PowerBox

Powerbox anvendes til Opbygning af Styrepult (GleisBildSystemer) og er tiltænkt Strømforsyning af de enkelte CAN-moduler i forbindelse med dette.
Da enkelte af CAN-Modulerne kan forbindes med hinanden ved siden af hinanden af pladsbesparende grunde, kan Powerbox forbindes ligeledes via de samme stik.
Husk at ved drift af CAN-Modulerne sammen med Powerbox, skal begge "loddeøer" til forsynings-spændingen "lukkes".
Powerbox adskiller derefter de tilsluttede CAN-Moduler fra den resterende Driftsspændings-forsyning.

Via Netværks-kablet overføres derefter kun "Data" og dette betyder at der ikke er forbindelse til Forsynings-spændingen via Netværks-kablet.
Forsyningen til de til Powerbox tilsluttede CAN-Moduler sker via 2 Skrue-klemmer som er placeret til Venstre for Netværks-stikket (til CAN-Bussen)
Spændings-forsyningen til Powerbox skal være mellem 8V - 12V, som både kan være Jævnspænding eller Vekselspænding.
LED-lampen på Højre side vil "lyse" op hvis der foreligger Spænding på de 2 Skrueklemmer.

(Bemærk : Powerbox skal maksimalt belastes med 1A Strøm, hvortil at "sikringen" indbygget i modulet også er udlagt til at kunne anvendes under dette område).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GleisReporter CS1

En GleisReporter tilsluttet CS1 fungerer generelt som 16-polet Tilbagemeldnings-Modul, som det også ses fra andre Producenter S88 Enheder.
(Bemærk : GleisReporter skal anvendes sammen med en OptoPlatine) sammen med Centralstation 1.)

(Varianten til 2-leder Systemeter hedder StromSniffer).

Da det er ikke er nødvendigt at opbygge en Fast indbygnings-rækkefølge i CAN-Bus Systemet og dette dermed også er gældende for GleisReporter, kan enhver GleisReporter indbygges på det ønskede sted på Modeljernbanen og forbindes med CAN-Bussen.
Enhver GleisReporter som tilsluttes CAN-Bussen får ved den 1.ste Installation tildelt en Fast Adresse.
På denne måde er det også muligt at Udlæse/Vise alle Tilbagemeldnings-Informationer forskellige steder i Bus-Systemet og ikke bare på CS1.

Et vigtigt punkt er her at Tilbagemeldninger også "fastholdes" ved en Frakoblet Digital-Central og også ved håndbetjente ændringer at ændringerne genkendes og kan meddeles til Digital-Centralen senere når denne er indkoblet igen.

Indgangs-forholdene for hver enkelt Indgang på GleisReporter CS1 kan indstilles individuelt via CV-Værdier. Hertil skal der anvendes en Service eller PC-Schnitte.

Udover at anvende Tilbagemeldnings-skinner er det også muligt at anvende Reed-Kontakter / Lys-Skranker / Taster / Omskiftere eller Strøm-Sensorer.
For at lette tilslutningen af de enkelte muligheder og typer af Kontakter, er der til Systemet også Produceret en række Adapter-Platiner.
(For mere om Adapter-Platiner, Se DiodenHalter / OptoPlatine / ResistorHalter / TreiberPlatine længere nede på denne Webside.)

Det er ikke nøvendigt med en særskilt Strømforsyning til GleisReporter CS1, denne får sin Strøm fra Netværks-kablet (til CAN-Bussen).
Hertil skal de huske at overlodde "loddeøen" til Spændnings-forsyningen i retning af CS1 (det vil sige at den skal være lukket)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SwitchMann CS1 T1 (Variant 1 til 1 Taste)

Switchmann CS1 T1 modulet anvendes til at styre og betjene Magnetartikler via externe Taster - f.eks et Sportavle - i forbindelse med CS1.
Der anvendes 1 Taste til betjeningnen af 1 Magnetartikel.
Til Switchmann CS1 T1 kan der tilordnes og styres op til 5 Magnetartikler.

Til Brugerne af modeljernbane Styrings-software vil de Skifte-kommandoer som sker i Switchmann CS1 T1 blive ledt over i den tilsluttede Central via CAN-bussen og vil på denne måde også blive ledt videre til Styrings-softwaren via den tilsluttede Central.
Dette sker for at en tilsluttet PC med Styrings-software også vil kunne modtage den Skifte-kommandoer som sker på en integreret Sportavle (GBS-System).
Desværre sker det samme ikke den anden vej. Skifte-kommandoer som udstedes fra en PC med styrings-software eller direkte fra en Central, kan Switchmann desværre ikke genkende, da Centralen ikke overfører disse Informationer via CAN-Bussen.

Tilslutningen af Taster og Lys-dioder er ganske nemt, da der ikke skal anvendes nogle "ekstra" dele. Alle de nødvendige Modstande befinder sig allerede på Printet på SwitchMann CS1 T1.
Til anvendelse under Drift skal Tastenerne kun kobles op mod "Masse", for at de kan udløse en Skifte-kommando.
Den korrekte Stillings-visning opnår man hvis at Lys-dioderne også er koblet op mod "Masse" (Stel).
For "Masse"-tilslutning kan anvendes de 2 miderste Lodde-øer i midten af Printet (ligger midt på Printet lige under Modstande som er monteret)
Strømforsyningen af Switchmann CS1 T1 skal ske via PowerBox Modulet, således at der er nok Strøm til flere SwitchMann T1 sat i serie og til Lys-dioderne.
Programmeringen af Switchmann CS1 T1 er ikke opdelt i de tidligere bekendte Adresse-områder.
Indstillingerne til Adressen kan tages ud fra den til modulet vedlagte Vejledning hvor der findes en oversigt over Dipswitch-indstillingerne.
Skal Skiftespor eller Signaler kunne stilles fra flere forskellige steder, skal der anvendes en passende antal Switchmann CS1 T1, som skal være på den Samme Decoder og Adresse.

(Se også SwitchMann CS1 T2 for variant med 2 Taster) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Switchmann CS1 T2 (Variant 2 til 2 Taster)

Switchmann CS1 T2 modulet anvendes til at styre og betjene Magnetartikler via externe Taster - f.eks et Sportavle - i forbindelse med CS1.
Der anvendes 2 Taster til betjeningnen af 1 Magnetartikel.
Til Switchmann CS1 T2 kan der tilordnes og styres op til 4 Magnetartikler.

Til Brugerne af modeljernbane Styrings-software vil de Skifte-kommandoer som sker i Switchmann CS1 T1 blive ledt over i den tilsluttede Central via CAN-bussen og vil på denne måde også blive ledt videre til Styrings-softwaren via den tilsluttede Central.
Dette sker for at en tilsluttet PC med Styrings-software også vil kunne modtage den Skifte-kommandoer som sker på en integreret Sportavle (GBS-System).
Desværre sker det samme ikke den anden vej. Skifte-kommandoer som udstedes fra en PC med styrings-software eller direkte fra en Central, kan Switchmann desværre ikke genkende, da Centralen ikke overfører disse Informationer via CAN-Bussen.

Tilslutningen af Taster og Lys-dioder er ganske nemt, da der ikke skal anvendes nogle "ekstra" dele. Alle de nødvendige Modstande befinder sig allerede på Printet på SwitchMann CS1 T2.
Til anvendelse under Drift skal Tastenerne kun kobles op mod "Masse", for at de kan udløse en Skifte-kommando.
Den korrekte Stillings-visning opnår man hvis at Lys-dioderne også er koblet op mod "Masse" (Stel).
For "Masse"-tilslutning kan anvendes de 2 miderste Lodde-øer i midten af Printet (ligger midt på Printet lige under Modstande som er monteret)
Strømforsyningen af Switchmann CS1 T1 skal ske via PowerBox Modulet, således at der er nok Strøm til flere SwitchMann T1 sat i serie og til Lys-dioderne.
Programmeringen af Switchmann CS1 T1 er opdelt i de tidligere bekendte Adresse-områder for Magnetartikel Decodere.
Indstillingerne til Adressen kan tages ud fra den til modulet vedlagte Vejledning hvor der findes en oversigt over Dipswitch-indstillingerne.
Skal Skiftespor eller Signaler kunne stilles fra flere forskellige steder, skal der anvendes en passende antal Switchmann CS1 T2, som skal være på den Samme Decoder og Adresse.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Switchmann T1 (Variant 1 til 1 Taste)

Switchmann T1 modulet anvendes til at styre og betjene Magnetartikler via externe Taster - f.eks et Sportavle - i forbindelse med CS2 eller 60112/60113 Tilslutnings-Bokse.
Der anvendes 1 Taste til betjeningnen af 1 Magnetartikel.
Til Switchmann T1 kan der tilordnes og styres op til 5 Magnetartikler.

Med dette modul kan Magnetartikler skiftes direkte i CAN System-busen eller via frembringelse af et Skinne-Signal i 60112/60113 Skinne-Boksene eller i CS 2 i både Motorola eller DCC-Format.
Det eneste forskel i forhold til Switchmann CS1 T1 er den "bidirektionale" Data-udveksling. De Skifte-kommandoer som sker i SwitchMann T1 og som offenntliggøres via CAN System Bussen, kan udlæses af alle CAN-Moduler som er indeholdt i denne System-opsætning.

Omvendt gælder det også for SwitchMann T1 at de Indstillings-forandringer som sker på de tildelte Adresser, kan "fiskes" ud af CAN-Bussen og forarbejdes.
På denne måde er Stillings-visningen altid korrekt, uanset hvorfra at de til Modulet tilordnede Adresser skiftes fra.
Herved er det til Betjeningen af en Magnetartikel kun nødvendigt med 1 Taste for begge Skifte-retninger
Bemærk den specielle Programmerings-metode som tidligere beskrevet under Switchmann CS1 T1

Som sagt tidligere er den eneste forskel på dette Modul i forhold til SwitchMann CS1 T1 at Kommunikation finder sted i 2 skridt med hensyn til Data-Udvekslingen.
Forløbet med en Skifte-kommando er opdelt i 2 skridt. Først sender Switchmann T1 den egentlige Skifte-Kommando via CAN System bussen, som egentligt kan betrages som en offentliggørelse af en Skifte-kommando, da denne Information ikke sendes til et bestemt mål.
Hver CAN-Modul som er tilsluttet til CAN System-Bussen "ser" således Skifte-kommandoen, men udføres kun af det CAN-Modul hvor den egentlige Skifte-kommando er bestemt til at skulle anvendes på.

Det "tiltalte" CAN-Modul udfører derefter den egentlige Skifte-kommando og når Skifte-kommando er "afsluttet" udsendes der en "færdig"-meldning.
Også denne "færdig"-meldning "læses" af alle tilsluttede CAN-Moduler, men først efter den "færdig"-meldning vil Stilnings-visningen på SwitchMann T1 blive "opdateret".
Dette betyder at Magnetartikel-stillingen og dens "visning" sker fuldstændig uafhængig af det egentlige "Taste-tryk" på Printet og på denne måde viser Lys-dioderne på Printet altid den "korrekte" Stilling, uafhængigt af fra hvilken Enhed i System-opbygningen som udsendte en Skifte-Kommando.
Dette betyder til gengæld også at hvis der ikke befinder sig et "udførende" skifte-modul tilsluttet til Switchmann T1 i system-opbygningen, at Magnetartiklens stillings-visning ikke forandres og at Lys-dioderne "kun" viser "færdigmeldningen" af et Skifte-kommando forløb.

Strømforsyningen af Switchmann CS1 T1 skal ske via PowerBox Modulet, således at der er nok Strøm til flere SwitchMann T1 sat i serie og til Lys-dioderne.
Ellers er tilslutningen som beskrevet ved de andre SwitchMann moduler
Se også Switchmann T2 for varaint 2 med 2 Taster.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Switchmann T2 (Variant 2 til 2 Taster)

Switchmann T2 modulet anvendes til at styre og betjene Magnetartikler via externe Taster - f.eks et Sportavle - i forbindelse med CS2 eller 60112/60113 Tilslutnings-Bokse.
Der anvendes 2 Taster til betjeningnen af 1 Magnetartikel.
Til Switchmann T2 kan der tilordnes og styres op til 4 Magnetartikler.

Med dette modul kan Magnetartikler skiftes direkte i CAN System-busen eller via frembringelse af et Skinne-Signal i 60112/60113 Skinne-Boksene eller i CS 2 i både Motorola eller DCC-Format.
Det eneste forskel i forhold til Switchmann CS1 T1 er den "bidirektionale" Data-udveksling. De Skifte-kommandoer som sker i SwitchMann T2 og som offenntliggøres via CAN System Bussen, kan udlæses af alle CAN-Moduler som er indeholdt i denne System-opsætning.

Omvendt gælder det også for SwitchMann T1 at de Indstillings-forandringer som sker på de tildelte Adresser, kan "fiskes" ud af CAN-Bussen og forarbejdes.
På denne måde er Stillings-visningen altid korrekt, uanset hvorfra at de til Modulet tilordnede Adresser skiftes fra.
Herved er det til Betjeningen af en Magnetartikel kun nødvendigt med 2 Taster, 1 for hver for hver Skifte-retninger
Bemærk den specielle Programmerings-metode som tidligere beskrevet under Switchmann CS1 T2.

Som sagt tidligere er den eneste forskel på dette Modul i forhold til SwitchMann CS1 T1 at Kommunikation finder sted i 2 skridt med hensyn til Data-Udvekslingen.
Forløbet med en Skifte-kommando er opdelt i 2 skridt. Først sender Switchmann T1 den egentlige Skifte-Kommando via CAN System bussen, som egentligt kan betrages som en offentliggørelse af en Skifte-kommando, da denne Information ikke sendes til et bestemt mål.
Hver CAN-Modul som er tilsluttet til CAN System-Bussen "ser" således Skifte-kommandoen, men udføres kun af det CAN-Modul hvor den egentlige Skifte-kommando er bestemt til at skulle anvendes på.

Det "tiltalte" CAN-Modul udfører derefter den egentlige Skifte-kommando og når Skifte-kommando er "afsluttet" udsendes der en "færdig"-meldning.
Også denne "færdig"-meldning "læses" af alle tilsluttede CAN-Moduler, men først efter den "færdig"-meldning vil Stilnings-visningen på SwitchMann T1 blive "opdateret".
Dette betyder at Magnetartikel-stillingen og dens "visning" sker fuldstændig uafhængig af det egentlige "Taste-tryk" på Printet og på denne måde viser Lys-dioderne på Printet altid den "korrekte" Stilling, uafhængigt af fra hvilken Enhed i System-opbygningen som udsendte en Skifte-Kommando.
Dette betyder til gengæld også at hvis der ikke befinder sig et "udførende" skifte-modul tilsluttet til Switchmann T1 i system-opbygningen, at Magnetartiklens stillings-visning ikke forandres og at Lys-dioderne "kun" viser "færdigmeldningen" af et Skifte-kommando forløb.

Strømforsyningen af Switchmann T2 skal ske via PowerBox Modulet, således at der er nok Strøm til flere SwitchMann T2 sat i serie og til Lys-dioderne.
Ellers er tilslutningen som beskrevet ved de andre SwitchMann moduler.
Se også Switchmann T1 for varaint 1 med 1 Taste.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GleisMonitor Deluxe

GleisMonitor Deluxe modulet er modstykket til GleisReporter Deluxe modulet / StromSniffer CS2 og ModulBooster til CS2-verdenen.
Den tjener til visning af Visnings-Meldninger på Sportavler (GBS-Systemer) eller til Udløsning af begivenheder fra fjernt opstillede Signal-giver eller Skinne-Kontakter.
Der kan også benyttes til Tilbagemeldninger til Computere med (til f.eks lukning af en Bane-overgang). PC behøver ikke engang at være tændt.

Arbejdsmåden for GleisMonitor Deluxe er ganske enkel. Modulet "kigger" konstant i CAN-Bussen på de løbende meldninger. Genkendes der en Tilbagemeldning, ses der efter om Indgangene på et Modul skal skiftes.
Her er det lige meget om det handler om en Strøm eller Belagt-Meldning på en ModulBooster eller om det drejer sig om en simpel Tilbagemeldning på et Modul.
Hvordan meldningen i sidste ende "vises" eller "anvendes" er uafhængig af de tilsluttede Lys-dioder.

På Hver udgang på en GleisMonitor Deluxe kan tilsluttes med Relæer, Lys-dioder med For-Mostande eller Gløepærer. Hvert Modul råder over en "extern" Spændings-forsyning og Driver-metoder til Strøm-forstærkningen.

Modulet i isoleret "galvanisk" i forhold til CAN System-bussen, således at Drifts-spændingen ikke har nogen tilbagevirkning på System-Bussen og hvert Modul kan drives sammen med en "individuel" Spændings-højde. Forsynings-spændingen skal ligge mellem 9V - 16V AC eller DC.

Den "Positive" Spænding, altså den fælles + Tilslutning for alle Forbrugere tilsluttet til dette Modul, befinder sig i midten af Modulet ved den 2-polede Skrue-klemme.

"Forbrugen" skal tilsluttes med sin - Tilslutning til en af de andre respektive Udgange på Modulet.

Spændingen på Udgangene på GleisReporter Deluxe svarer ca. til den udlagte Drifts-spændning til Modulet. Hertil skal man lægge mærke til at en eventuelt anlagt Vekselspænding på Modulet på grund af ensretningen i Modulet forhøjer sin værdi med 1,414. Alt efter mulighederne bør Modulet helst anvendes sammen med Jævnspænding.

GleisMonitor Deluxe råder over en Programmerings-Taste til "indlæring" af den ønskede Tilbagemeldnings-Adresse, således at der på hver Udgang kan tildeles en Tilbagemelder.
Naturligvis kan flere Udgange også tildeles den samme Tilbagemeldning på En eller Flere forskellige Moduler. Der er ingen begrænsning for Kombinationerne.

Indlæring sker ganske nemt : Programmerings-tasten på Modulet trykkes en eller flere gange indtil den ønskede Udgang blinker på GleisMonitor Deluxe Modulet.
Herved viser Modulet at det "venter" på en "Tilbagemeldning" fra System-bussen på denne Udgang.
Den "tilbagemeldning" som modtages "lagres" så vedvarende til denne Udgang, indtil næste gang Udgangen skal Programmeres via Programmerings-Tasten.
Er den tilhørende meldning "Belagt" er Udgangen "Aktiv". Overføres der "fri"-meldning frakobles Udgangen.
En sådan tilbagemeldning til indlæring kan genereres ved en "enkelt" belægning af afsnittet.

Mere Kompitabelt kan det gøres hvis der forefindes en Centralstation 2 i systemet. Hvis man under Layout-delen i CS2 anlægger en "tilbagemeldning", som man vil tildele til GleisMonitor Deluxe, skal man simpelt hen bare "betjene" det ønskede Tilbagemeldnings-Symbol i CS2, således at der sendes en Tilbagemeldning via Systembussen, som derefter vil "programmere" GleisMonitor Deluxe korrekt i forhold til anvendelsen af Modulet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GleisReporter CS2

GleisReporter CS2 er en variant til Centralstation 2 (alle versioner) og funktionelt svarer den til en 16-polet Tilbagemeldnings-Modul.
Skal der detekteres Skinne-Afsnit skal og må GleisReporter kun anvendes sammen med en "OptoPlatine" sammen med Centralstation 2.

Hver GleisReporter kan indsættes et hvilken som helst sted i Systemopbygningen til CAN-Bussen og forbindes med CAN-Bussen. Ved den første tilslutning af Modulet genkendes enheden automatisk og kan frit og valgbart tildeles en Fast Adresse.
Dermed er det også muligt at at "udlæse" alle Tilbagemeldnings-Informationer fra et hvilket som helst sted på CAN-Bussen og ikke kun i Centralstation 2.

Indgangs-forholdene for hver enkelt Indgang på en GleisReporter kan indstilles individuelt via CV-Værdier.
Til Programmering af denne mulighed skal man anvende Service eller PC-Schnitte.
Ikke kun Skinner kan anvendes til Tilbagemeldningen, der kan også tilsluttes Reed-Kontakter, Lys-Skranker, Taster og Omskiftere til meldningen.
For at lette tilslutningen for den forskellige typer af Tilbagemeldninger, fås der til GleisReporter CS2 forskellige typer af Adapter-Platiner.
Spændings-forsyningen til en GleisReporter sker via Netværks-kablet som og derfor skal der i Systemopbygningen befinde sig et "Startpunkt".
På modulet skal begge Loddeøer derfor være "lukkede".
Skinne-afsnittene som skal "meldes" som belagte skal være tilsluttet via en "OptoPlatine".

Den talvise optælling af Indgangene sker fra Venstre (1) til Højre (16). Der hører altid 2 skrue-klemmer til hver Tilbagemeldnings-tilslutning.
Således kan der på Hver Indgangs-par tilsluttes en individuel Strømkreds.

Ved Programmering er det vigtigt at Adresse 0 IKKE er tilladt for Driften. Data fra GleisReportere med denne Adresse kan ikke forstås af CS2.
Adresseringen af GleisReporter begynder med tallet 1 som det også vises i Tabellen med Indstillingerne og hvor det også kan ses at Indstilningen af Dipswitch 1 er lig med ON. (1=ON)
Der tilladt at "springe" under fordelingen af Adresser, således at Anlægget kan opdeles i Tal-områder.

CS2 understøtter for tiden maksimalt 64 GleisReportere. En blanding af de tidligere kendte S88-moduler og GleisReportere kan anvendes. Hertil skal man dog bemærke at den 1.ste GleisReporter altid skal have en "højere" Adresse end som den sidste af de tidligere kendte S88-Moduler er tilkendt.

Ud over dette er der nu kun at lægge mærke til at GleisReporteren skal Programmeres til Drift sammen med CS2. Hertil skal den "øverste" af de 2 Loddeøer beliggende på Modulets Printplade til venstre for Controller-Chippen være "Overloddet". Loddeøen nedenunder skal IKKE være overloddet.

CV-Programmering af Modulet er muligt med PC-Schnitte og beskrives også der.

Varianten til anvendelse ved 2-leder drift kaldes StromSniffer CS2.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GleisReporter Deluxe (CS2)

GleisReporter Deluxe er en komplet ny-udvikling og er speciel udviklet til "direkte" brug sammen med Centralstation 2.
Direkte brug af Modulet er muligt fra og med Opdatering V2.0.1 til Marklin's Centralstation 2.

GleisReporter Deluxe har væsentlige fordele frem for de tidligere producerede og anvendte S88 Moduler, mens også et par enkelte fordele fremfor GleisReporter.
Dertil hører indstilling af Adressen på Decimal skrivemåde, en Test-funktion, Stikbare Skrueklemmer, galvanisk adskillelse fra System-bussen og Integrationen af Diode-tricket uden ekstra fortrådning.

Endvidere er hver Modul en elektrisk "ø" i sig selv, hvorved at påvirkning af andre Modul-enheder i system ikke berøres, det vil sige at de undertrykkes.
Også en "falsk" tilslutning til Modulets Skrue-klemmer kan medføre Støj og deraf medføre problemer andre steder på Modeljernbane-anlægget.

Endvidere er der også den forskel at der i CAN-Bussen og dermed også i GleisReporter Deluxe ikke er nogen fast opbygnings rækkefølge, som det er nødvendig at anvende.
Hver Gleisreporter Deluxe kan frit indsættes på et hvilket som helst sted på deres anlæg og forbindes derefter med System-bussen, da den ved den 1.ste Installation tildeles en fri valgbar Adresse.

For udtrækning af af positioner kan man anvende GleisMonitor Deluxe.
Videreførsler af af Netværks-strenge i system-bussen sker ved hjælp af Modulet Sternpunkt (1 eller flere Moduler)
Ikke kun Skinner kan anvendes til Tilbagemeldningen, der kan også tilsluttes Reed-Kontakter, Lys-Skranker, Taster og Omskiftere til meldningen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ModulBooster

Da CAN Digital Bahn Projektet fra Starten af også understøtter MS2 rent Styrings-teknisk opstod der fra forskellige brugere ønske om at en Booster som kunne anvendes i forbindelse med Skinne-boksene 60112 og 60113 og således opstod ideen til ModulBoosteren sammen med andre forslag og ønsker til ModulBoosteren for at gøre den mere anvendelig til de forskellige Systemer som pt er på Markedet.

De Vigtigste egenskaber for ModulBooster :
- Konstant Spænding over hele systemet, også ved overkørsel mellem Booster-afsnittene.
- Central (Indstilbar Udgangs-spænding)
- Mulighed for Analog Drift
- Frie Tilbagemeldnings-Indgange (Til Skinne-kontakter)
- Til / Fra-koblingsbar (enkelt frakobling eller i Grupper)
- WatchDog-Funktion, Aktiverbar over en ekstra Adresse
- Strømstyring
- Systemmeldninger over Status på Boosteren.
- Generering af alle Skinne-formater.
- Kompatibel med mange Digital-Centraler, også Centraler fra Startsæt.

For mere Information, Se : Can Digital Bahn - ModulBooster

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RelaisChef (k84-klon)

RelaisChef kan sammenlignes med den kendte Marklin k84 Decoder (Artikel-nr : 60840), men den reagerer lidt anderledes i det den kun reagerer på sendte CAN-Data i CAN-Bussen. Betjeningen af RelaisChef kan ske via alle de CAN-Moduler i CAN Digital Bahn-Projektet som tænkt til at skulle anvendes til at skifte Magnetartikler med. Centralstation 2 og Mobilstation 2 kan også anvendes til dette formål.

Data-tilslutningen til RelaisChef sker via det normale Netværks-kabel og her er det ligegyldigt i hvilken side Netværks-kablet tilsluttes, da begge sider er ens.
Udover Data-tilslutningen skal der ikke anvendes nogen form for Strømforsyning til RelaisChef.

Det er muligt at Integrere flere RelaisChef's i større System-opsætninger og der er ingen Adresse betingede begrænsninger.
RelaisChef kan anvendes med både DCC og Motorola Adresser. Skulle der ske en udvidelse af Adresse-områderne kan RelaisChef også tillære sig disse.

Betjeningen af RelaisChef foregår på den kendte metode som ved en k84 Decoder. Ved opkald af en Adresse fra en Centralstation/Mobilstation eller en anden Betjenings-enhed skifter RelaisChef, akkurat lige som en k84 Decoder vil gøre det.

Adresserne på Modulet ved udlevering er forudindstillet til Adresse 1 - 4 i Motorola Adresse-området.
For at ændre Adresserne skal RelaisChef lære den nye Adresse.

Dette er særdeles nemt, idet man "kun" behøver at Trykke på Programmerings-knappen på RelaisChef 1 til 4 gange. Antallet af tryk på Programmerings-knappen svarer til den Udgang, som skal Programmeres med en ny Adresse. Trykker man 5 gange forlades Programmerings-Mode og RelaisChef vender tilbage til normal Drifts-Mode.

Når man trykker på Programmerings-knappen på Modulet, f.eks 2 gange, vil Lysdioden ud for Udgang 2 begynde at "blinke" langsom og man kan høre Relæet "klikke".
Det kan sommetider vare kort tid før den begynder med at "blinke", i det Relæet kan stå i den retning, som RelaisChef skifter til som det første.
Når RelaisChef'en skifter frem/tilbage angiver den på denne måde at RelaisChef'en nu holder "udkig" efter en Skifte-Kommando fra CAN System-bussen.
Denne Skifte-kommando kan afsendes fra en hvilken som helst Betjenings-enhed (CS2/MS2) eller anden Central. Den Adresse som modtages fra Betjenings-enheden lagres derefter Permanent for den valgte Udgang på RelaisChef.
Udover at lagre "Adressen" lagrer RelaisChef også Data-formatet (Motorola/DCC). Dette betyder at der på 1 RelaisChef kan være 2 udgange, som hører på Adressen 1, altså på DCC Adresse 1 og Motorola Adresse 1. Alle andre Adresse-kombinationer er også mulige med RelaisChef.
Adresse-området som RelaisChef kan tillære sig, omfatter 16 Bit, det vil sige at der er 65536 Adresser til rådighed til anvendelse med RelaisChef.

Har man glemt hvilken Adresse som man har tildelt RelaisChef, kan man udlæse disse. Hertil skal man "efter" hinanden sætte alle 4 Udgange på RelaisChef i Programmerings-mode, idet at Lys-dioderne ikke kun blinker på RelaisCehf, men modulet sender også de tilsvarende "Stillings"-meldninger for Adressen til CAN System-bussen.
Dette betyder at Visningen for den valgte Adresse "blinker" på Centralen. Desværre er der et "lille" handikap i forbindelse med Marklin-Centralerne, idet denne ikke ved "visning" udlæser Adresse-området. Her blinker visningen for Adressen, uanset om det var DCC eller Motorola Information som blev modtaget.
Bemærk at alle CAN-Digital-Bahn visnings-moduler dog kender denne forskel.

RelaisChef indeholder også en Stillings-tilbagemeldning, men denne Information sendes kun som et "svar" på den på System-bussen afgiven Skifte-kommando og tjener kun til et Styrings-mæssigt formål. Det vil sige at der IKKE gives Information tilbage om, at den pågældende Magnetartikel har opnået den ønskede Position ved Betjeningen.

De 4 Tilslutnings-udgange på RelaisChef er omskiftere. Den miderste "pin" på Tilslutnings-Udgangen skiftes enten mod den højre eller venstre tilslutnings-pin.
Det er såkaldte "vekslere" som f.eks kan styre en Skydebro eller en anden Motor og endvidere ændre Dreje-retningen for disse.
Alle 4 Relæ'er er fuldstændig adskilt fra Hinanden og kan anvendes individuelt fra hinanden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WeichenChef (k83-klon) (Uden tilbagemeldning)

WeichenChef kan sammenlignes med den kendte Marklin k83 Decoder (Artikel-nr : 60830), men den reagerer lidt anderledes i det den kun reagerer på sendte CAN-Data i CAN-Bussen Betjeningen af WeichenChef kan ske via alle de CAN-Moduler i CAN Digital Bahn-Projektet som tænkt til at skulle anvendes til at skifte Magnetartikler med. Centralstation 2 og Mobilstation 2 kan også anvendes til dette formål.

Data-tilslutningen til WeichenChef sker via det normale Netværks-kabel og her er det ligegyldigt i hvilken side Netværks-kablet tilsluttes, da begge sider er ens.
Udover Data-tilslutningen skal der ikke anvendes nogen form for Strømforsyning til WeichenChef.

Det er muligt at Integrere flere WeichenChef's i større System-opsætninger og der er ingen Adresse betingede begrænsninger.
WeichenChef kan anvendes med både DCC og Motorola Adresser. Skulle der ske en udvidelse af Adresse-områderne kan WeichenChef også tillære sig disse.

Betjeningen af WeichenChef foregår på den kendte metode som ved en k83 Decoder. Ved opkald af en Adresse fra en Centralstation/Mobilstation eller en anden Betjenings-enhed skifter WeichenChef, akkurat lige som en k83 Decoder vil gøre det.

Adresserne på Modulet ved udlevering er forudindstillet til Adresse 1 - 4 i Motorola Adresse-området.
For at ændre Adresserne skal WeichenChef lære den nye Adresse.

Dette er særdeles nemt, idet man "kun" behøver at Trykke på Programmerings-knappen på WeichenChef 1 til 4 gange. Antallet af tryk på Programmerings-knappen svarer til den Udgang, som skal Programmeres med en ny Adresse. Trykker man 5 gange forlades Programmerings-Mode og WeichenChef vender tilbage til normal Drifts-Mode.

Når man trykker på Programmerings-knappen på Modulet, f.eks 2 gange, vil det tilsluttede Sporskifte for Udgang 2 begynde at "skifte" langsomt frem og tilbage.
Det kan sommetider vare kort tid før den begynder med at "Skifte", i det Sporskiftet kan stå i den retning, som WeichenChef skifter til som det første.
Når WeichenChef'en skifter frem/tilbage angiver den på denne måde at WeichenChef'en nu holder "udkig" efter en Sporskifte-Kommando fra CAN System-bussen.
Denne Skifte-kommando kan afsendes fra en hvilken som helst Betjenings-enhed (CS2/MS2) eller anden Central. Den Adresse som modtages fra Betjenings-enheden lagres derefter Permanent for den valgte Udgang på WeichenChef.
Udover at lagre "Adressen" lagrer WeichenChef også Data-formatet (Motorola/DCC). Dette betyder at der på 1 WeichenChef kan være 2 udgange, som hører på Adressen 1, altså på DCC Adresse 1 og Motorola Adresse 1. Alle andre Adresse-kombinationer er også mulige med WeichenChef.
Adresse-området som WeichenChef kan tillære sig, omfatter 16 Bit, det vil sige at der er 65536 Adresser til rådighed til anvendelse med WeichenChef.

Har man glemt hvilken Adresse som man har tildelt WeichenChef, kan man udlæse disse. Hertil skal man "efter" hinanden sætte alle 4 Udgange på WeichenChef i Programmerings-mode, idet at Sporskifterne tilsluttet WeichenChef ikke kun skifter Sporskiftet's stilling , men modulet sender også de tilsvarende "Stillings"-meldninger for Adressen til CAN System-bussen.
Dette betyder at Visningen for den valgte Adresse "blinker" på Centralen. Desværre er der et "lille" handikap i forbindelse med Marklin-Centralerne, idet denne ikke ved "visning" udlæser Adresse-området. Her blinker visningen for Adressen, uanset om det var DCC eller Motorola Information som blev modtaget.
Bemærk at alle CAN-Digital-Bahn visnings-moduler dog kender denne forskel.

WeichenChef drives med 9 - 18 Volt AC/DC

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WeichenChef (k83-klon) (Med Tilbagemeldning)

Dette Modul fungerer i Princippet ligesom WeichenChef, men med den ændring at Modulet også indeholder en "Aktiv" overvågning af Magnetartiklens "Stilling".
Dette vil sige at Modulet efter at Skifte-kommando er modtaget, udfører Skifte-kommandoen og kort tid derefter ser efter om Magnetartiklen har nået den ønskede Position.

Resultatet af denne afprøvning af Magnetartiklen overføres derefter som en "Tilbage-Datameldning" til CAN-bussen.
Overvågningen af Magnetartikelen finder ikke kun sted efter en Skifte-kommando. Overvågningen af en Magnetartikels position finder konstant sted og på den måde vil WeichenChef konstant genkende Magnetartiklens position, også selv om man skifter et Sporskifte "manuelt" med hånden.

Har man skiftet en Magnetartikels position med hånden, sendes den nye Position automatisk til CAN-Bussen.

Dette kan være en fordel i forbindelse med Opdateringen af de Centraler og den Styrings-software som anvender til sin Modeljernbane.
Hvis position for den Magnetartikel som ønskes skiftet ikke når sin Slut-position (selv om den er skiftet med hånden eller elektrisk), vil dette udløse en Fejlmeldning som som sendes ud på CAN-Bussen. For at kunne visse denne fejlmeldning begynder Skifte-stillingen på visnings-moduler at blinke. Dette gælder også visningen på Marklin Centralerne.

Til et i systemet medarbejdende Styrings-software udsendes en fejlmeddelse i speciel form til CAN-Bussen, hvorved Softwaren kan genkende hvilken Magnetartikel og den skifte- position som IKKE er blevet udført efter afgivelse af en Skifte-kommando.

For at Fejl-genkendelsen skal være lettest muligt for Softwaren benyttes Marklin's Defination af CAN-Protokollen, som på nogle Punkter er udvidet lidt. Når en fejl er rettet sendes via CAN-Protokollen en meddelse om hvilken Magnetartikel det drejer sig om, samtidig med en Status for Positionen på Magnetartikelen.
Denne sendes til både Central og Styrings-software.
Herefter kan Centralen eller Styrings-software afsende en fornyet anmodning om Positionen af alle Magnetartikler til de i systemet indbyggede WeichenChef's for igen at kontrollere at positionen på Magnetartiklen er blevet opnået.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WeichenChef Motor

Denne Varaint af WeichenChef er til anvendelse til Styring af op til 4 DC-Motorer til bevægelse af Sporskifte-tungerne. Drevet skal være udstyret med Slut-afkobler, da denne til 2 funktioner. For det første anvendes dette til frakobling af Motoren når Slut-positionen er opnået og for det andet tjener dette også til generering af Slut-positions meldningen.

Der skal ved anvendelse af dette Modul tages hensyn til de anvendte Motortyper og deres spændings-højde.

Modulet er testet til anvendelse sammen med Fulgures-drev og LUX-Drev.

Ved tilslutning til LGB kan WeichenChef Motor også anvendes, der skal bare anvendes en "extern" slut-afkobler eller speciel Firmware indlagt i WeichenChef.

Endvidere er det muligt at programmere 2 udgange med den samme Adresse, men her skal man lægge mærke til at den Maksimale Strømbelastning på 1A ikke overskrides. Hver Motor-udgang kan belastest med op til 2A i kortere tid og er kortslutnings-sikker og ligeledes er Motor-komponenterne beskyttet med en Temperatur-sikring som gør at de kan frakoble sig selv ved for høj belastning.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WeichenChef Servo (med Lys-dioder) Prototype af Decoderen.

(Beskrivelse mangler, kommer når den er tilgængelig.)



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CAN to S88 Converter

CAN to S88 Converter er et alternativ til PC-Schnitte, for at kunne benytte CAN Digital Bahn Tilbagemeldnings-modulerne sammen med det kendte s88 Tilbagemeldnings-system.
CAN to S88 Converteren tilbyder at udvide et eksisterende S88 Tilbagemeldnings-system med anvendelsen af CAN-Moduler. Således er det muligt på en Central, som kun er forsynet med S88-tilslutning at anvende CAN-Moduler.
Eneste betingelse for anvendelse af CAN to S88 Converter er at den "altid" skal være det sidste Modul i s88-Bussen.
CAN to S88 Converter skal ikke Programmeres, den indstiller sig selv automatisk i forhold til den anvendte Central.
Kun antallet af CAN-Moduler er begrænset til det antal, som den anvendte Central tillader til S88-Moduler.

CAN to S88 Converteren er teknisk set opdelt i 2 halvdele. På den ene side er det CAN-Bussen og her forholder Modulet sig ligesom en PC-Schnitte og forstår på denne måde også alle de CAN-Moduler som er kompitable med PC-Schnitte.
For tilbagemeldning kan anvendes følgende Moduler : GleisReporter / ModulBooster / StromSniffer.

Alle indgående Tilbagemeldninger til CAN-Bussen "kvitteres" med en meldning til det Modul som har afgivet Meldningen, således at ingen Tilbagmeldninger går tabt.
Den aktuelle Status på Tilbagemeldnings-Modulet aflægges i den "interne" Hukommelse og kan udlæses fra s88-siden.

Man kan naturligvis også udnytte alle de friheder som der med hensyn til opbygningen af CAN-Bus systemet. Man kan uden problemer lave forgreninger med modulerne og sågar overspringe Adresser. Manglende Moduler i system-opsætningen på CAN-siden, bliver automatisk sat som "frimeldte" under s88-bussen, således at det ikke kommer til Fejlmeddelser på denne måde.

De på CAN-Bussen løbende indkomne Tilbagemeldninger kan udlæses og vises ved hjælp af GleisMonitor CAN-Modulet. For hver CAN-tilbagemeldnings-modul kan der indrettes og tilordnes en GleisMonitor i systemet.

Bemærk at Programmering af Egenskaberne i Tilbagemeldnings-Modulet via CAN to S88 Converteren IKKE er mulig.
Den anden side mod S88-bussen er holdt ganske simpel og enkel. Den på s88-bussen overførte Takt-frekvens styrer den "interne" hukommelse på CAN to S88 Converter-modulet med de lagrede Tilbagemeldninger. På denne måde udlæses hele Tilbagemeldnings-registret på Converter-modulet som en "kæde" af s88 Moduler.
Antallet af de aflæste Moduler afhænger derfor kun af Takt-frekvensen på s88 Centralen. Sender denne en "Reset", springes der automatisk tilbage og udlæsning af det første tilsluttede Modul begynder forfra igen.
S88-Takten genkendes automatisk af Converteren, således at den er i stand til at tilpasse de forskellige Takt-frekvenser på de forskellige Centraler.
Man skal dog lægge mærke til den Adresse som Tilbagemeldnings-information på CAN-Modulet akutel står på i forbindelse med den faktiske i s88-Bussen.

Anvendes der kun CAN to S88 Moduler tilkoblet en Central, tilsvarer den indstillede "Adresse" på CAN-Modulet også Data-området i s88-bussen. Lidt anderledes er det hvis der allerede befinder sig S88 Tilbagemeldnings-Moduler i Systemopbygningen. Her forskubber alle Adresserne i CAN-Modulerne sig med antallet af S88 Moduler som er tilsluttet før CAN to S88 Converteren.

I forbindelse med f.eks et normalt Marklin-tilbagemeldnings-modul (60880/6088) som er indbygget i System-opbygningen forskyder CAN-Modul Nr 1 sig til området 17-32, da de første 16 Takter udfyldes af s88-modulet. Dette synes sikker kompliceret når man læser det, men det er faktisk rent nemt.

Til CAN to s88 Converteren skal der anvendes en selvstændig Drifts-forsyning på 9 Volt DC. Uden denne tilsatte spænding har modulet ingen Funktion overhovedet.
En forsyning via s88-bussen kan ikke anvendes, da CAN-Modulerne skal bruge en højere Spænding. Til Spændings-forsynigen tilbydes der små Stik som kan fås hos Reichelt.de eller Conrad.de

CAN to s88 Converteren er testes sammen med : ECoS 1 og 2, Tams, de forskellige Central fra Marklin, samt Intellibox fra Uhlenbrock.
På Alle dise enheder tilsluttes CAN to s88 Converteren til s88-stikket på den pågældende Central med et så kort som muligt s88-Kabel for at undgå forstyrrelser på s88-bussen, som eventuelt kan brede sig videre i Bus-systemet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Desuden findes der i systemet en række udvidelser til de enkelte CAN-Moduler :

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DiodenHalter (Udvidelse til GleisReporter Moduler)

DiodenHalter er en Adapter-Print som tilsluttes til GleisReporter CAN-Modulet og som udvider denne med "Diode"-tricket.

Diode-tricket forbedrer Spændings-forsyningen til Lokomotiv-modeller/Funktions-modeller som befinder sig i det opdelte Skinne-afsnit. Ved hjælp af Dioden kan den Skinne-side, som er adskilt til brug for Meldningen, anvendes til Spændings-forsyning af Køretøjer.
De på modulet anvendte Dioder kan belastes med op til 5A vedvarende Strøm, således at de også "overlever" f.eks en Kortslutning på f.eks Centralsation 2.

Ved tilslutning af Adapter-printet er der ikke noget der ændrer sig, GleisReporter udvides blot med dette Adapter-Print, som det også ses på billedet herunder.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OptoPlatine (Udvidelse til GleisReporter Moduler)

OptoPlatine er et Modul, som kan benyttes i enhver System-opbygning. OptoPlatine tjener til Galvanisk adskillelse på alle 16 Indgange på en GleisReporter. På denne måde kan der på hver Indgang anlægges en "individuel" Spænding.

For-Modstandene for Opto-kobleren befinder sig på Printet's underside og der er anvendt SMD-komponenter. Med deres størrelse kan størrelsen på Spændingen som skal overvåges bestemmes.

Henvisning : Man skal dog under anvendelsen af OptoKobleren lægge mærke til, at der ved Støj og udfald af Skinne-signalet bemærke at alle Meldninger slettes.
For at kunne omgå dette Problem, kan der anvendes en Hjælpe-spænding eller man kan anvende Firmwaren (Software) fra StromSniffer14 Modulet indlagt i GleisReporter-Modulet.
Denne Firmware overvåger på to bestemte Indgange, om Skinne-spændingen er tilgængelig. Falder Spændingen ud, overføres Meldningen ikke til System-bussen, i den tid hvor der ikke er Spænding og Meldningen "fastfryses" i Modulet indtil Spændingen atter kommer tilbage.

Eksempel på tilslutning herunder :



(For mere Information omkring dette Modul, se Produktets egen side)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ResistorHalter (Udvidelse til GleisReporter Moduler)

ResistorHalter er et Adapter-Print til optagelse af Modstanden for den samtidige Drift af en Besat og Fri-meldning på en GleisMonitor.
Adapter-Printet tilsluttes blot til en GleisMonitor. For hver Udgang på GleisMonitor står der 2 For-modstande til rådighed. En for Hver Rød og Grøn Lys-diode.

For ikke at skulle "lodde" er der anvendt små Skrue-klemmer og der er dertil anvendt 4 stk 8-polede Skrue-klemmer på Printet.

Anvendelse af Printet ses herunder :



(For mere Information omkring dette Modul, se Produktets egen side)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TreiberPlatine (Udvidelse til GleisReporter Moduler - Adapter til Sensorer)

TreiberPlatine anvendes til at "Udvide" Udgangs-belastningen på en GleisMonitor, hvis de få mA som GleisMonitor anvender Pr Kanal ikke rækker.
For at benytte dette Modul på en GleisMonitor, skal Loddeøen på GleisMonitor være overloddet på "-", som det ses på billedet herunder.



Forbrugende Enheder skal ved Drift tilsluttes på nr 2 tilslutning for opkobling imod "+" på Drifts-spændingen.
Udover dette skal "Masse" for Spændings-kilden for de forbrugende enheder være forbundet med "Masse" på CAN-Modulet. For at lette denne tilslutning er der på Printet's forside anbragt 2 Loddeøer.
Skal der anvendes en For-Modstand, som f.eks til Drift med flere Lys-dioder, kan disse også anbringes på Printet.
Skal der ikke benyttes en For-Modstand, kan positionen på Printet let bro-overloddes med en lodning på Printet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SensorPlatine (Udvidelse til GleisReporter)

Dette Modul er en lille ekstra Modul til GleisReporter til anvendelse sammen med Sensorer.

Ikke i alle tilfælde er det hensigtsmæssigt at en Tilbagemeldning at "save" en Skinne-side over. Dette gælder specielt ved 2-leder anlæg.
Mange steder kan det være interresant at anvende en anden mulighed, nemlig anvendelsen af IR-Lysskranker.
Printet tjener til det formål tilslutningen af forkablingen og indeholder samtidig de nødvendige For-Modstande.
Man kan også anvende HALL-Sensorer eller andre 3-polede Sensorer sammen med dette modul til GleisReporter.
For at lette arbejdet med Lys-Skranker er der i Projekt yderligere opfundet små Print, hvor på man kan montere en IR-Diode og dens IR-Modtager på.
Se ekspemplet herunder og hvordan Tilslutningen og printet ser ud, lidt længere nede.





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Projektet ser aldeles spændende ud efterhånden som der kommer mere Information frem omkring de enkelte CAN-Moduler og deres anvendelse, specielt i forbindelse med styrings-enheder fra Producenten Marklin så som Centralstation 1 (60212), Centralstation 2 (60213/60214/60215) og Mobilstation 2 (60653). Specielt ville mulighederne med Marklin Mobilstation 2 (60653) blive udvidet betragtelig med anvendelsen af disse CAN-Moduler fra dette Projekt.

Mere Information (på tysk) om de enkelte CAN-Moduler finder du på : CAN-Digital-Bahn.com

Er dette område et Interesse-område for dig, kan Du eventuelt tilmelde dig forummet på hjemmesiden og stille yderligere Spørgsmål der.

Pris-listen over de her nævnte CAN Modul Produkter finder du i dette Dokument : CAN Digital Bahn - Produkt Prisliste

Bemærk ligeledes at dette Projekt er under Opbygning og at ændringer til de på denne webside beskrevne CAN-Moduler kan forekomme. Derfor bør Du altid læse om de seneste beskrevne ændringer til Produkterne på hjemmesiden.

Jeg vil bestræbe mig på at holde disse Informationer opdaterede i forhold til CAN Digital Bahn Projektet, men kan IKKE altid garantere at Informationerne er 100% Opdaterede.

Ligeledes vil jeg her gerne fastslå at man skal sætte sig korrekt ind i Produkterne og deres anvendelses-område sammen med de respektive Centraler og deres anvendelse igennem Marklin's CAN System-Bus samt i forbindelse med anvendelsen af nogle af Produkterne i forbindelse med s88-systemet

Beskrivelsen på denne webside på "Dansk" er kun lavet således at Brugere af Modeljernbane-anlæg kan se hvilke muligheder som er aktuelle
(pr April 2012.)

PDF-Artikler med mere uddybende Artikler omkring de enkelt CAN-Moduler og deres tilbehør findes på Hjemmesiden for Projekt, bemærk at du skal være Oprettet som Bruger på hjemmesiden, for at få adgang til at læse PDF-Artiklerne som du finder under menu-punktet : PRESSEARCHIV på Projektet's hjemmeside.

Jeg fralægger mig desuden ethvert ansvar i forbindelse med "din" anvendelse af de her beskrevne Produkter og tager forbehold for ændringer i forhold til de Produkter som er beskrevet her på siden i forhold til ændringer beskrevet på Projektet's egen Hjemmeside og Opdateringen af de enkelte Beskrivelser for de enkelte CAN-Moduler.

Information er Oversat af Frank F (www.marklinisterne.dk) og jeg er gerne behjælpelig hvis du har yderligere Spørgsmål til og omkring dette Projekt.